Twinkle | Digital Commerce

Het perspectief van augmented reality

2017-11-08
180101

Met augmented reality (AR) kun je via een app op de smartphone een ‘virtuele’ laag leggen over wat je ziet. De technologie bestaat al enkele jaren, maar heeft het grote publiek nog niet helemaal weten te bereiken. Al lijkt daar nu verandering in te komen.

Tekst: Lars Galesloot


De augmented reality-industrie (AR) is volwassen aan het worden. Prognoses van onderzoekbureaus voorspellen een omzet van 3 miljard dollar in 2016, tegen 21 miljoen dollar in 2010. Het Nederlandse Layar is niet langer één van de weinige partijen die de technologie aanbiedt. Links en rechts schieten concurrenten uit de grond. Aurasma, Blippar en Zappar bieden een vergelijkbare app en Amazon en Google ontwikkelen ieder een eigen AR-browser. Daarnaast heeft Aurasma onlangs de grootste deal tot nu toe in de AR-industrie gesloten met Telefonica. Het telecombedrijf gaat AR inzetten in zijn marketinguitingen in vijfentwintig landen, te beginnen in Groot-Brittannië.

Wat is AR precies?
AR legt een virtuele laag over de werkelijkheid. Het principe, waarbij de gebruiker op basis van zijn locatie een virtuele laag ziet, kennen we ondertussen. Denk aan Funda in Layar, waarmee je kunt zien welke huizen er om je heen te koop staan. Maar nu is het ook mogelijk om bepaalde objecten te ‘scannen’ met een AR-code. De consument downloadt een AR-app op zijn smartphone en richt zijn telefoon op het specifieke object. Hierdoor wordt extra informatie op de telefoon getoond.

Een AR-app converteert een statische, fysieke afbeelding naar een interactieve contentervaring. Geen link naar een landingspagina, maar een interactieve animatie op het gescande object. Daarnaast hoef je geen eigenaar van de content te zijn om dit in te zetten voor AR. Scan maar eens een twintig eurobiljet met de Aurasma-app.



AR vs. qr-code
Het principe lijkt sterk op de qr-code. Deze technologie biedt ook een link tussen de ‘echte’ wereld en de digitale wereld, maar er zijn een aantal voordelen van AR ten opzichte van qr-codes:

  • AR neemt geen (groot) deel van de advertentieruimte in beslag
  • de zwart-witte presentatievorm van de qr-code is niet aantrekkelijk en draagt niet bij aan de boodschap
  • met AR is het mogelijk om meer te bieden dan slechts een link naar een url

Er zijn ook nadelen:

  • het is voor de gebruiker lang niet altijd duidelijk wanneer een object is getagd voor AR
  • er is geen universele AR-app waarmee alle content met AR kan worden gezien, zo herkent Blippar alleen Blippar getagde content, Layar alleen Layar getagde content etc.; dit maakt het minder gebruiksvriendelijk

Toepassing
Bedrijven kunnen AR op allerlei manieren inzetten. Waar het in het begin vooral een eenmalig ‘wow-effect’ opleverde, maken bedrijven tegenwoordig steeds slimmer en functioneler gebruik ervan. Zo kan AR, naast het bieden van extra informatie, een bron zijn van inspiratie en zelfs de consument de mogelijkheid bieden om iets te kopen.

Informatie
Een metrokaartje heb je altijd bij je wanneer je met de metro reist. In Londen kan een reiziger via zo’n metrokaartje ook altijd up-to-date zijn. Met de app van Blippar is het namelijk direct duidelijk of er vertragingen zijn op bepaalde lijnen. Een goed voorbeeld van de meerwaarde die een AR-app kan bieden door additionele en ondersteunende informatie te bieden op een relevant moment.



Inspiratie
De nieuwe catalogus van Ikea is verrijkt met AR. Wanneer een consument bladert in de Ikea-gids kan hij op sommige pagina’s de content ‘tot leven wekken’ met de eigen catalogus-app. Gebruikers krijgen toegang tot productvideo’s of worden geïnspireerd door steeds wisselende kamerindelingen. Daarnaast kan de consument ook 3D-modellen en digitale how-to content bekijken.



Conversie
Een samenwerking tussen Bol.com en Layar biedt consumenten de optie om artikelen te bestellen door ze voor de camera van een smartphone of tablet te houden. Inmiddels heeft Bol.com vijftigduizend artikelen gelabeld. Wanneer gebruikers een afbeelding zien van een boek of dvd die zij willen hebben, dan kunnen zij deze direct bij Bol.com bestellen. Hiervoor is de barcode niet nodig. Een handige manier om consumenten een product te bieden waar zij op dat moment behoefte aan hebben.



Ontwikkeling en toekomst
De genoemde voorbeelden laten zien dat er veel interessante toepassingen zijn voor AR en dat door recente toepassingen het ‘gadgetgevoel’ van de beginfase nu redelijk voorbij is. Maar de vraag is of AR-toepassingen ook de kritieke massa gaan bereiken. Consumenten die op de hoogte zijn van technologische ontwikkelingen kennen AR, maar de gemiddelde consument niet. Mede omdat AR getagde content niet visueel zichtbaar is, in tegenstelling tot de qr-code.

De voorwaarden voor succes lijken aanwezig:

  • inmiddels is een smartphone met mobiel internet de norm
  • in 2017 worden 2,5 miljard AR-apps per jaar geïnstalleerd, voorspelt onderzoeksbureau Jupiter Research
  • de technologie ontwikkelt zich steeds verder en wordt gebruiksvriendelijker
  • de meerwaarde voor consumenten is aanwezig

Het succes van AR hangt dus af van een groeiende awareness en acceptatie bij consumenten. Een awareness die mede gecreëerd moet worden door merken die serieus met AR aan de slag gaan. Een deal zoals die tussen Aurasma en Telefonica kan weleens een mooi begin zijn. Hou AR dus in de gaten en bedenk wat dit voor uw onderneming kan betekenen.

Lars Galesloot is research consultant bij het internetadviesbureau Jungle Minds.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2012.