Twinkle | Digital Commerce

De laatste der Mohikanen

2017-11-08
180101
  • 1:46

Ze zijn er nog steeds en ze houden stug vol. Fabrikanten en leveranciers van een A-merk die weigeren te leveren aan retailers die hun waar via internet aan de man brengen.



Daar waar vroeger angst voor ‘oneerlijke prijsconcurrentie’ als belangrijkste reden werd genoemd, met opvolgend ‘bescherming van de retail’ want de retail heeft dure winkels - alsof zo’n ‘webwinkeltje’ niks kost - moeten ze tegenwoordig met betere argumenten komen. Tegelijkertijd werd er door een paar creatieve ‘Mohikanen’ die potentiële omzet uit e-commerce niet mis wilden lopen, zoiets bedacht als ‘dual-pricing’. Een nieuwe term voor discriminatie, want een e-commerce retailer betaalde een hogere inkoopprijs dan een reguliere retailer.

Tegenwoordig zouden onze webwinkels hun merk niet waardig zijn. Toch wilden de Mohikanen de omzet van e-commerce niet mislopen. Daarom gingen ze dit in veel gevallen zelf doen. Met als gevolg dat er een wildgroei ontstond aan one-brand-stores. Het ene na het andere merk gleed onderuit omdat ze zich niet realiseerden hoeveel werk, geld en vakkennis er komt kijken bij het opzetten van een webwinkel.

Het meest gehoorde argument van ‘de laatste der Mohikanen’ van dit moment is dat hun merk door ons, de ‘cowboys’, niet op de juiste wijze aan de man zou worden gebracht. Wij zouden slechts ‘dozenschuivers’ zijn en veel te oppervlakkig bezig zijn om te beseffen hoeveel er komt kijken bij de presentatie en verkoop van een écht merk.

De laatste Mohikaan ging dood aan het eind van het verhaal. In ‘The last man standing’ is de volhouder ook de winnaar. Vertel mij het maar? Zeker nu de retail het zwaar heeft, wordt het voor de Mohikanen ook zwaarder en zie ik er toch steeds meer over de brug komen.

Uiteraard vindt mijn verhaal zijn oorsprong in de fashionbranche en is mijn vraag aan mijn ‘collega-cowboys’: hoe is dat in jullie branche? Wie zijn jullie Mohikanen? Bestaat bijvoorbeeld iets als dual-pricing nog? Overigens gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik beide boeken niet heb gelezen, ook de films heb ik niet gezien. Zo oppervlakkig is deze cowboy dan ook wel weer. Google is mijn vriend.

Deze posting verscheen eerder als column in Twinkle 7-2012.