Twinkle | Digital Commerce

Conversietip: SAMEN op weg naar digitaal succes

2017-05-27
180101
  • 2:17

Nieuwe ontwikkelingen, verbeteringen in het klein en in het groot. Deze zaken kosten tijd, inspanning en geld. Efficiency is hierbij belangrijk, maar effectiviteit misschien nog wel meer. Hoe vergroot je als bedrijf je kansen op succes? Hiervoor is de SAMEN-methodiek bedacht.
 
Tekst: Ton Wesseling
 
Verbeteringen in het digitale kanaal voer je samen uit met je collega’s en samen met je klanten. Het inzetten van hun gezamenlijke kennis zal leiden tot meer omzet per geïnvesteerde euro. SAMEN staat voor: Startreden, Analyseren, Maken, Evalueren en Navertellen.

1: Startreden
Er dient een dwingende reden te zijn voor het starten van een verbetertraject. Grote trendbreuken in klantgedrag is een voorbeeld van een dwingende reden, evenals een veelvoorkomende klacht van klanten. Alles wat een aanzienlijke negatieve impact kan hebben op het voortbestaan van een manager en medewerkers binnen een bedrijf is een geweldige aanleiding. Aandacht en toewijding zullen hier immers geen probleem meer zijn.

2: Analyseren
Als je eenmaal weet wat je wilt gaan optimaliseren, is het tijd om het probleem te analyseren. Wat doet de gebruiker nu, wat is zijn bezoekreden, waarom gebeurt er niet wat er zou moeten gebeuren? Stap hier vooral ook voorbij aan webanalytics data en ga in gesprek met je potentiële gebruiker. Deze analysefase moet zorgen voor de onderbouwde hypotheses op basis waarvan de verbeteringen worden gemaakt.

3: Maken
Het maken van de verbetering op basis van de onderbouwde hypotheses is niet zo heel ingewikkeld. Dit is echter pas stap één van het maakproces. Om tot een passend en goed resultaat te komen, heb je meerdere stappen nodig. Elke tussenversie leg je voor aan collega-experts enerzijds en potentiële gebruikers anderzijds. Zij geven telkens de inhoudelijke feedback op basis waarvan het ontwerp verder evolueert.

4: Evalueren
Na het doorvoeren van de gemaakte verbetering - of dit nu een A/B-test is of een nieuwe campagne - dient er te worden geëvalueerd. Heeft er verandering plaatsgevonden in klantgedrag? Is de startreden opgelost? Kloppen de hypotheses? Vat alle nieuwe kennis samen in een rij met learnings. Let wel op dat evaluatie alleen kan plaatsvinden wanneer datgene wat gemaakt is ook wordt gemeten. Vergeet dus niet om het meten vooraf goed te regelen.

5: Navertellen
Learnings die een organisatie niet kan navertellen, zijn geen learnings. Om te excelleren in effectiviteit en daardoor steeds betere vernieuwingen te maken, dient de organisatie te leren. Welke digitale uitingen zijn wel succesvol, welke niet en waarom is dat? Deze learnings zullen in het DNA van de medewerkers terecht moeten komen. Zodanig dat zij bij elke activiteit in het digitale kanaal automatisch deze learnings toepassen.

____________________

Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Ton Wesseling (chief optimization officier bij Online Dialogue) voor het online analyse- en optimalisatieplaform Webanalisten.nl.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2012.