Twinkle | Digital Commerce

10 optimalisatietips voor mobiele websites

2017-11-09
180101

Het wordt vaak gezegd en het blijkt ook uit veel onderzoeken: een voor mobiel geoptimaliseerde website zorgt voor meer conversie. Toch blijken veel (online) spelers dit nog niet te bieden. Elliot Nix en Shiv Kumar, twee Google-experts, geven 10 mobiele optimalisatietips.

1. Hou het simpel

Ongeacht hoeveel content uw ‘gewone’ website/webshop ook bevat, er is geen mobiele gebruiker die gebombardeerd wil worden met een grote lading informatie op een klein schermpje. Deskundigen geven als advies om de inhoud zo te maken, dat het goed te lezen is op een armlengte afstand. Maar gebruik ook weer geen al te groot lettertype, want dat doet afbreuk aan de gebruiksvriendelijkheid. Mobiele gebruikers (met name ‘on the go’, die bijvoorbeeld maar één hand kunnen gebruiken) willen niet (te veel) scrollen of hun ogen moeten dichtknijpen om de informatie te kunnen lezen.

Webwinkels hebben veel content te tonen, denk alleen al aan alle productafbeeldingen. Het kan dus lastig zijn om hierin te ‘snoeien’, met behoud van de belangrijkste onderdelen. Overweeg daarom de interne zoekfunctie van uw site boven aan het mobiele ontwerp te plaatsen. Op deze manier kunnen gebruikers eenvoudig zoeken naar producten, zonder te worden overspoeld met keuzemogelijkheden. Voeg tevens categorielinks toe, zodat gebruikers eenvoudig kunnen navigeren.

2. Ontwerp voor de duim
Vergeet bij een mobiel ontwerp niet dat de duim klikt in plaats van de muis. De mobiele gebruikservaring neemt af wanneer gebruikers onbedoeld op buttons en links klikken omdat een design niet praktisch is ingericht voor een klein scherm en gemiddelde duimen.

WebMD heeft berichtvakken van een mooi formaat gemaakt, om de meest populaire inhoud in weer te geven. Elke box heeft een dropdownmenu, waarop gebruikers kunnen klikken om meer inhoud te zien. Als een mobiele gebruiker scrollt, ziet hij meer gecategoriseerde topic boxes. Hierdoor verkleint u de kans dat gebruikers per ongeluk op een link klikken en geïrriteerd de site verlaten.



3. Snel, sneller, snelst
Denk eraan dat mobiele gebruikers meestal op zoek zijn naar een snellere, meer gestroomlijnde ervaring dan desktop- of laptopgebruikers. Behalve misschien een aantal tabletgebruikers, zitten de meeste mobiele gebruikers niet thuis op de bank. Zij zijn ‘on the go’ en willen een snelle oplossing.

Denk na over uw belangrijkste functies en de meest relevante content. Waar zoeken uw klanten doorgaans naar als ze uw site bezoeken via een mobiel apparaat?

1-800 Flowers speelt in op zijn mobiele gebruikers met een slim dropdownmenu dat zegt: ‘Find a Gift Fast’. Hiermee kunnen klanten door het invoeren van een bezorgdatum en postcode bloemen versturen ‘on the go’. Het bedrijf weet dat zijn mobiele klanten verwachten snel informatie te vinden, zonder problemen. De eenvoudige graphics en het aantrekkelijke interface zorgen dat dit doel wordt bereikt.



4. Maak het actiegericht
Zorg in de zoektocht naar optimale conversie voor een meer transactionele ervaring in plaats van een simpele browsing experience. Zo richt Hairclub.com zich op een transactionele ervaring door het opnemen van een telefoonnummer boven aan de mobiele site, evenals andere waardevolle onderdelen. Dit bedrijf doet veel aan verkoop via de telefoon en de klanten hebben vaak behoefte aan hulp van deskundige professionals. Maar de site speelt ook in op gebruikers die niet direct willen bellen, maar aanvullende informatie zoeken of bezoekers die er voor het eerst zijn en meer willen weten over Hair Club, via ‘Why Hair Club?’



5. Versnel de laadtijd
Langzame laadtijd schrikt de meeste mobiele gebruikers af om verder een site in te gaan. Wachttijd is een enorme conversiekiller. Laadtijd is zo belangrijk dat Google het gebruikt als een van hun rankingfactoren.

Als u eenmaal heeft bepaald wat uw mobiele gebruikers zoeken en willen, kunt u de resterende content verwijderen om zo uw site sneller te maken.

De gewone website van Pacsun bevat een uitgebreid productassortiment, promoties en video’s. Maar in een poging om hun mobiele website ‘lichter’ te maken, hebben ze al deze content verwijderd en zich toegespitst op de elementen waarmee gebruikers moeiteloos door de mobiele site kunnen navigeren. Ze maken hierbij gebruik van een handige zoekbox en een goed sluitend categoriemenu.



6. Fysieke winkel(s)?
Eén op de drie mobiele zoekopdrachten heeft betrekking op een location-based store. Dus heeft u ook een fysieke winkel? Zorg dan dat uw klanten een kaart en een routebeschrijving naar uw winkel kunnen vinden vanaf uw mobiele site. En als u kortingen biedt, zorg dan dat mobiele gebruikers gemakkelijk toegang hebben tot deze kortingcoupons, zodat klanten ze direct, zonder gedoe, kunnen gebruiken in uw winkel.

7. Eenvoudige kassa
Verkort het bestel- en betaalproces binnen uw mobiele site:

  • verminder het aantal (overbodige) invulvelden. Gebruik beknopte en goed leesbare teksten en zorg voor snelle login details, indien van toepassing
  • bied een ‘gastenkassa’
  • maak gebruik van een postcode lookup tool, zodat gebruikers zo min mogelijk zelf hoeven in te vullen. Bied een telefoonnummer, zodat u geen klanten verliest die nog vragen hebben

8. Check uw mobiele analytics
Hoe is de interactie van de gebruikers met uw mobiele site? Welke pagina’s bezoeken ze op het moment dat ze uw site verlaten? Wat is het verlatingspercentage? Hoeveel pagina’s bekijken de bezoekers gemiddeld?

Mobiele analytics is cruciaal om te weten hoe u uw mobiele klanten een optimale mobiele gebruikerservaring kunt bieden. Als veel van uw bezoekers uw site verlaten tijdens het bestelproces, test dan met verschillende pagina’s en opties om te zien hoe u de conversie kunt verhogen. Als uw homepage veel verkeer ontvangt, maar de bezoekers klikken niet verder door, is de pagina dan wellicht te rommelig?

9. Laat belangrijke element opvallen
Zorg dat de belangrijke elementen makkelijk klikbaar zijn, met single-click buttons of horizontale balken. Hou de afbeeldingen simpel en gebruik verschillende en/of opvallende kleuren voor afzonderlijke delen om de navigatie te vergemakkelijken en om aandacht te vestigen op aanbiedingen.



10. Test, test, test en test nog meer…
Het is een open deur, maar dat is het niet voor niets. Ongeacht hoe goed u uw site ook heeft ontworpen: u weet nooit precies hoe uw site het doet, tenzij u verschillende variaties test. Een verwijdering, een toevoeging of zelfs maar een klein basiselement kan al een groot verschil maken in conversie. Door te testen kunt u de meest relevante combinatie van design en inhoud vaststellen, die uw klanten niet alleen verleidt om op uw mobiele site te blijven, maar er ook te kopen.

Bron: Designmodo.com