Twinkle | Digital Commerce

(R)etail is detail…

2017-11-08
298282
  • 1:59

Nadat onze dochter Julie eind maart werd geboren, besloten wij een dubbele kinderwagen te kopen voor het vervoer van onze jongste kroost. Ondanks dat ik me - uiteraard - uitgebreid op internet had georiënteerd, besloten wij de wagen toch ‘old school’ aan te schaffen: bij de reguliere retail.

Bij aankomst in de winkel bleek het al lastig om een verkoper te vinden. Op het moment dat ik mij meldde aan de verkoopbalie, kregen we een leuk, jong ding toegewezen. Ik moet eerlijk toegeven, zij wist ons toch aardig wat informatie te geven. Uiteraard wist ik er - dankzij mijn uitgebreide oriëntatie op internet - meer over te vertellen, maar haar kennis van zaken viel toch niet tegen. Gedurende haar uitgebreide rondgang heb ik een keer of drie mijn toevlucht moeten zoeken tot winkelinrichting om even op te zitten – tenslotte was ik pas twee weken geleden bevallen.

Not done
Aangezien ik het persoonlijk not done vind om je in een winkel uitgebreid te laten informeren en de wagen vervolgens bij de scherpste aanbieder op internet aan te schaffen, hebben we besloten de bewuste wagen ter plaatse te kopen. Ik vroeg of het mogelijk was om in de koffiehoek ‘het papierwerk’ in orde te maken. Eenmaal in de koffiehoek aangekomen, had ik ook wel zin in een kopje koffie. Die bleken we zelf te moeten betalen. Onder het genot van een prijzig bakje slappe koffie en automatencola mochten wij ruim drie kwartier wachten totdat de kinderwagen en toebehoren eindelijk voor ons waren besteld.

Slachtofferrol
Eenmaal op de terugweg besefte ik dat de retail de race op deze manier nooit zal gaan winnen. Als ik de kinderwagen vanachter mijn laptop had besteld, hadden wij veel tijd en geld bespaard, was de koffie lekker geweest en was ik niet zo moe geworden. De enige toegevoegde waarde van retail bleek inderdaad het ‘live’ kunnen uitproberen van de kinderwagens. Ik hoor steeds vaker dat retail een slachtofferrol aanneemt en vanachter de toonbank met de handen in de lucht staat te jammeren over die grote gemene webwinkels, die al hun klanten afpakken. Maar het verbaast mij niet dat zij op deze manier terrein verliezen. De vraag is: ‘Is dit een kans voor retail of voor e-commerce? Of gaat het ons lukken synergie te vinden?’
 
Deze posting staat als column in het komende nummer van Twinkle (nummer 5-2012), dat aanstaande dinsdag verschijnt.