Bij de zoektocht naar een magazijn in Amsterdam kwam webwinkelier Marijke Krabbenbos op het idee een nieuwe bron van inkomsten aan te boren. Ze wil nog dit voorjaar het eerste Amsterdam Fulfilmentcentre openen, waarin ook andere webwinkeliers terecht kunnen.
In het centrum moeten internetondernemers uit de hoofdstad producten kunnen opslaan en verzendklaar maken. Verder moet het centrum kantoorruimte en ruimte voor magazijnverkoop gaan bieden, aldus Krabbenbos tegen Twinkle: 'Ik zoek naar een locatie binnen de ring van Amsterdam, die goed te bereiken is. Ik moet mijn huidige magazijn volgende maand verlaten, dus uiterlijk dan wil ik een ruimte hebben.’
Delen en sparren
Krabbenbos hoopt straks zelf kosteloos kantoor en magazijn te kunnen houden door ook andere webwinkeliers gebruik te laten maken van de ruimte: ‘We kunnen faciliteiten delen, zoals labelprinters en inpaktafels, maar ook gezamenlijk zogenoemde inpakstudenten inzetten bijvoorbeeld. Verder biedt de gelegenheid tot sparren met collega’s meerwaarde.’
Het leek er aanvankelijk op dat Krabbenbos terecht kon in het voormalige gebouw van de Volkskrant aan de Wibautstraat. 'Maar helaas is er een kink in de kabel gekomen'.
Syntens
Krabbenbos, onder andere eigenaar van Qolors.nl, krijgt bij de ontwikkeling van het Amsterdam Fulfilmentcentre kosteloos adviezen van Syntens. Dat is het innovatienetwerk van de overheid voor ondernemers.
Onbegrijpelijk initiatief! Waarom leergeld betalen als er een professioneel alternatief voorhanden is? Immers, op uitbesteed werk maak je nooit verlies. Waarom zouden INTERNET ondernemers kantoorhoudend moeten zijn nabij of bovenop hun product? Goede processen, helder en real time rapportages van en vanuit een fulfilment leverancier hebben dit allang achterhaald. Overigens, wat is er innoverend aan insourching ? Succes, maar haalbaar (lees winstgevend) acht ik het niet. Helaas maar op deze wijze wordt e-commerce binnen Nederland nooit volwassen.
Als aanbieder van fulfilment services begrijp je niet waarom iemand het zelf zou willen doen?
In het artikel staat dat het voor deze ondernemer onder andere bedoeld is als extra inkomstenbron. Diversificatie dus. Maar ook magazijnverkoop is toch niet zo'n hele rare wens?
Natuurlijk is niet elk e-commerce initiatief (al direct) geschikt voor uitbesteding. De vraag is of dit dan wel voldoende volume zal bieden voor deelname aan bovenstaand voornemen. Kan dit een solide basis vormen?
De Hollandse handelsgeest juich ik slechts toe. Waar volledig aan voorbij wordt gegaan is de professionele insteek wat goed fulfilment vraagt. Denk aan de inrichting van de logistieke flow binnen een magazijn, de automatisering of onderdelen als financieel fulfilment of klantenservice. De met zorg opgebouwde naam fulfilment louter aanduiden met labelprinters en inpakstudenten geeft mijn inziens de beperkte kennis van het onderwerp weer. Daarmee is dit gedoemd te mislukken. Dit laatste doet de serieuze branche van fulfilment (én e-commerce) geen goed.
Om dit kracht bij te zetten nodig ik mevrouw Krabbenbos en de heren/dames van Syntens van harte uit om bovenstaande live te aanschouwen. Gegevens via onze website.
Ik geef graag even een toelichting. Er is volgens mij een groot gat tussen thuis zelf doen (wat vele webshops doen) en uitbesteden aan een professionele partij.
Wat ik wil doen/bieden wordt niet zo professioneel als de marktpartijen, maar biedt de huidige doe-het-zelfers wel:
- een deel van de werkzaamheden uitbesteden
- je voorraad in de buurt
- de mogelijkheid om te sparren met andere webwinkeliers
- de mogelijkheid om magazijnverkopen te houden.
Ik heb diverse fulfilmentpartijen bezocht en diverse offertes aangevraagd, maar zij bieden me andere services, niet bovenstaande. Ik doe het niet om er aan te verdienen, ik wi alleen wat ik nu al doe (magazijn in de buurt, studenten die het inpakwerk doen) delen met anderen. That's all!
Bedankt voor je verdere uitleg, hiermee is het in een beter perspectief te plaatsen. Goede zaken gewenst!
Beste Marijke,
Succes met dit initiatief. Negeer even de 'professionals' die bij voorbaat roepen dat dit geen succes kan zijn en werk aan een concept voor kleinschalige uitbesteding. Ik denk zeker dat daar markt voor is. Soms, zoals ook in het geval van Qolors waarbij de varieteit van SKU's en order relatief gering is, is fulfilment namelijk wel grotendeels gestoeld op labelprinters, inpaktafels en inpakkers.
Jeroen.
en nu nog een fijn pand... binnen de ring, omgeving wibautstraat, kantoorruimte, niet met een contract van 5 jaar, 60 a 80 m2...wie heeft de gouden tip?
Inmiddels bijna 2 maanden verder ben ik toch wel nieuwsgierig of Marijke een passend, betaalbaar en functioneel pand (incl kantoor) gevonden heeft om haar eigen logistieke werkzaamheden en die van andere webwinkeliers in te vullen.
Het grote gat tussen thuis zelf doen en uitbesteden aan een professionele partij ligt volgens mij wat genuanceerder. De bekende fulfilmentpartijen zijn vaak een maatje te groot, maar er zijn legio logistieke specialsiten die zich richten op de succesvolle 'kleinere'. Ze zitten alleen niet altijd om de hoek in Amsterdam . . . .
Marc,
Inmiddels ben ik in contact met een grote partij die het gat ook graag wil opvullen. Waarschijnlijk gaan we dat dus samen doen. En ik wil dus perse in Amsterdam...Plan is om per 1 jan te openen.
Die logistieke specialisten die voor kleinere partijen geschikt zijn zijn niet altijd goed te vinden. Wil je me er 3 tot 5 noemen?