Twinkle | Digital Commerce

Juridische gevolgen van een shop-in-shop

2017-05-27
256256
  • 2:17

Als webwinkelier heeft u met veel juridische vraagstukken te maken. Daarom beantwoordt Steven Ras, ICT-jurist bij ICTRecht, in deze rubriek concrete lezersvragen om u zo goed mogelijk door het doolhof van wet- en regelgeving te leiden.
 
Tekst: Steven Ras

De lezersvraag van deze maand is: ‘Ik heb een shop-in-shop. Op de website heb ik aangegeven dat de producten door verschillende leveranciers worden geleverd en dat de klant daar ook terecht kan voor vragen, garantie, retouren etc. Nu wil een leverancier een product niet terugnemen en spreekt de klant mij aan. Ben ik verplicht het product terug te nemen?’

Het moet voor de klant (de consument) duidelijk zijn met wie de koopovereenkomst wordt gesloten. Als u enkel bij een klantenservicepagina de vermelding maakt dat de koopovereenkomst direct met de leverancier wordt aangegaan, is dat niet voldoende. Tijdens het bestelproces zou het al duidelijk moeten zijn dat de overeenkomst met een leverancier wordt gesloten en niet met de webshop zelf. Laat u dit na, dan mag de klant ervan uitgaan dat hij met u een koopovereenkomst heeft gesloten en moet u het product terugnemen.

Duidelijkheid
U bent met een shop-in-shop constructie een bemiddelaar. Dit betekent dat u bemiddelt bij de totstandkoming van de koopovereenkomst tussen de leveranciers en de klanten. Om bemiddelaar te blijven en niet het risico te lopen dat u de overeenkomst met de klant aangaat, moet u bij het aanbod van het product duidelijk vermelden dat dit wordt geleverd door leverancier X. Bovendien zal tijdens het bestelproces duidelijk moeten worden met welke leverancier(s) de klant een overeenkomst sluit. Het kan zelfs zo zijn dat er per leverancier verschillende voorwaarden gelden. Deze voorwaarden zult u dan ook vooraf aan de klant ter beschikking moeten stellen. Anders is de klant niet aan de voorwaarden gebonden.

Groot genoeg?
Naast de vermelding bij het aanbod en bestelproces is het aan te raden om in uw eigen algemene voorwaarden duidelijk aan te gegeven dat u slechts een bemiddelingsdienst levert. Maak hierbij tevens de vermelding dat klanten wel bij u terecht kunnen met klachten over een leverancier.
Het is echter lastig om goed duidelijk te maken dat u bemiddelaar bent. Als u groot genoeg bent, is het advies om de bemiddeldienst te laten varen en zelf de klantovereenkomsten aan te gaan. Op de achtergrond kunt u uw leveranciers contracteren en daarmee afspraken maken over retouren, garantie en dergelijke.

____________________

Stel uw vraag
Steven Ras is ICT-jurist bij ICTRecht. In deze rubriek gaat hij in op de juridische aspecten van webwinkels. Daarbij hebben de lezers de mogelijkheid om per e-mail vragen te stellen. Stel een vraag aan Steven Ras via s.ras@ictrecht.nl.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2012.

NB: U kunt Twinkle voortaan ook lezen op de iPad, via de applicatie van Tablisto. Ter introductie is het eerste nummer gratis.