Twinkle | Digital Commerce

De factuur als marketinginstrument: 3 voorbeelden

2017-05-27
160203
  • 2:34

Een factuur hoeft niet alleen een saai overzicht van een bestelling te zijn. U kunt de factuur actief inzetten als branding-middel, als herkenningspunt en als trekker voor vervolgaankopen. Christian Waijers van Mijnwebwinkel illustreert dit met drie voorbeelden.

Tekst: Christian Waijers

Te vaak bestaat de factuur van een webshop alleen uit een prijsoverzicht met adres- en betaalgegevens, ook bij de grotere online winkels. In sommige gevallen is de winkelnaam dan alleen in zwarte tekst op de factuur gedrukt, waardoor ook een groot deel van de herkenbaarheid verloren gaat. 

1. Factuur als branding-middel
Klanten die iets bestelden in uw winkel hebben, bewust of onbewust, uw winkelnaam, logo en huisstijl voor ogen gekregen. Het verwerken van deze kenmerken in alle communicatie-uitingen is een belangrijk onderdeel van uw branding-stategie.

Het inzetten van de factuur voor de branding van uw webshop kan dus simpelweg al door het logo van uw webwinkel te verwerken in de factuur. Niet alleen oogt de factuur mooier dan een factuur met alleen tekst, ook draagt het bij aan de herkenbaarheid van uw webshop.

Behalve als herkenningsmiddel kunt u de factuur gebruiken als een extra communicatiemiddel om de sterke punten van uw webwinkel te benadrukken. De factuur hieronder bevat het logo én de belangrijkste unique selling points van deze webshop.



2. Factuur als verlenging van de winkelbeleving
Mensen zijn van nature visueel ingesteld. De beleving die iemand bij een bezoek aan uw webwinkel heeft, wordt in grote mate bepaald door de visuele elementen op de website. Om dit gevoel ook aan de klant mee te geven als hij de bestelling ontvangt, kunt u de factuur volledig in de stijl van uw webwinkel voeren. Dit is vooral nuttig voor winkels die producten verkopen met een emotioneel aankoopmotief (waarbij het rationeel aankoopmotief de tegenhanger is), zoals eten en drinken, sieraden, lichaamsverzorging, gadgets en kleding.

Als alternatief zou u een mooie folder, flyer of visitekaartje bij de bestelling kunnen voegen. Een nadeel hiervan is dat de kosten snel kunnen oplopen, bovendien belandt reclamemateriaal op een gegeven moment vaak in de prullenbak. Een factuur wordt meestal bewaard en de kans is groot dat er op een later moment weer een blik op wordt geworpen. U heeft zo meerdere momenten waarop u het geheugen van de klant kunt opfrissen. Zorg er dan ook voor dat uw rekening opvalt tussen de andere:



3. Factuur als middel voor klantbinding
Tenslotte is de factuur een ideaal instrument voor retentiemarketing. Door het toevoegen van een persoonlijke promotiecode geeft u klanten bijvoorbeeld een goede reden om nog een keer naar uw webshop te komen. Het is vaak verstandig om hier een uiterste aankoopdatum bij te vermelden. Ongeacht of de kortingscode in werkelijkheid hierna ook nog geldig is, wordt de klant zo gestimuleerd uw webshop te onthouden en binnen korte termijn opnieuw te bezoeken om van de code te kunnen profiteren:



Natuurlijk zijn er naast de drie genoemde voorbeelden nog allerlei andere manieren te verzinnen om uw factuur op slimme wijze in te zetten als marketingmiddel.

Christian Waijers is online marketeer bij Mijnwebwinkel. Dit artikel is gebaseerd op een posting op het E-commerce blog van het webwinkelplatform.