Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters onderzoeken Popgom.nl

2017-05-27
180101
  • 4:06

De SEO-dokters geven u, door middel van SEO site-clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen voor Popgom.nl.

Tekst: Eduard Blacquière, Martin Joosse en Dylan Mouthaan

De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke website, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.

Popgom.nl is een site waar consumenten terecht kunnen voor nieuwe autobanden met montageservice. Het kan voorkomen dat een autogebruiker onderweg pech krijgt en dan alleen een mobiele telefoon tot zijn beschikking heeft. Daarom in deze editie een toelichting hoe u de vindbaarheid in de organische zoekresultaten voor mobiele gebruikers kunt verbeteren. Popgom.nl biedt overigens geen directe service. Wel kan de consument online een afspraak maken bij een montagepunt naar keuze.

Aandeel mobiel
De markt voor mobiele telefoons is inmiddels uitgegroeid tot een markt van formaat. Ook voor de webwinkelier is dit een kans. Voor de meeste sites ligt het aandeel van verkeer via mobiele telefoons al rond de 5 procent, waarbij de stop nog niet in zicht is. Het Amerikaanse onderzoeksbureau IDC stelt dat in 2015 meer mensen gebruikmaken van internet op een mobiel platform dan op hun pc of via andere vaste lijn apparatuur. Maar waar moet u nou op letten bij het optimaliseren van een website voor een mobiel platform, en dan met name voor de vindbaarheid in de natuurlijke zoekresultaten van zoekmachines?

Aanpassen
Allereerst is het goed om te benadrukken dat het gebruik van pc (desktop) en mobiele telefoon erg van elkaar verschillen. De mobiele telefoon wordt immers anders gebruikt, denk aan het ontbreken van een volledig toetsenbord en een groot scherm. Daarnaast verschilt ook het gedrag, een mobiele gebruiker is meestal onderweg en oriënteert zich eerder dan dat hij overgaat tot een aankoop. Dat uit zich onder meer in het zoekgedrag: op mobiele apparaten zoeken mensen met generieke zoektermen, meestal met één of twee woorden. Pas de inhoud van uw website hierop aan. Zo past Google de interface van zijn website aan voor de iPhone-gebruiker: het biedt naast de standaard zoekfunctionaliteit, ook zoeken op locatie aan in combinatie met een gelegenheid (bijvoorbeeld een restaurant).

Mobiele gebruiker
Bij een mobiele site is het cruciaal om een mobiele gebruiker te herkennen. Daar begint het. Na het herkennen is het belangrijk de inhoud, opmaak en (eventueel) de domeinnaam van de site aan te passen op de mobiele gebruiker. Een goed voorbeeld is Bol.com. Surf naar Bol.com op uw smartphone en u wordt direct doorgestuurd naar de mobiele site m.bol.com. Zoals u dan kunt zien wordt de content aangepast aan de mobiele gebruiker.

Mobiel crawlen
Zo werkt Google ook. Bij het crawlen van een reguliere site, bezocht via de pc, wordt dit gedaan met een Googlebot. Het crawlen van een mobiele site gebeurt met een specifieke zoekrobot (Googlebot mobile), die ook uw site crawlt alsof het een gebruiker via een mobiele telefoon betreft. Zorg er dus voor dat u de mobiele versie van uw website toont wanneer de mobiele Googlebot langskomt.

Domeinnaam
Voor de domeinnaam zijn er twee opties: kiezen voor een specifieke mobiele (sub)domeinnaam (bijvoorbeeld m.site.nl) of het behouden van de huidige domeinnaam (site.nl). Welke optie u kiest, maakt voor de mobiele vindbaarheid niet uit. Het voordeel van een specifieke mobiele domeinnaam is het makkelijker kunnen ontwikkelen en testen. Het voordeel van hetzelfde domein is dat alle linkwaarde op één domein wordt samengevoegd en dat eventuele duplicate content problemen nooit kunnen optreden. In elk geval moet de mobiele gebruiker (en Googlebot mobile) worden doorgestuurd naar de mobiele site.

Opmaak en inhoud
Zoals eerder is genoemd, verschilt het gedrag van een mobiele telefoongebruiker ten opzichte van een pc-gebruiker. Op de site Popgom.nl is het voor een consument belangrijk om de geschikte autoband te vinden en deze functionaliteit is ook prominent aanwezig op de homepage. Voor de mobiele gebruiker kunt u de focus leggen op deze functionaliteit. Pas de website aan, bijvoorbeeld op m.popgom.nl, waarbij de consument alleen de waardes van de autoband in hoeft te voeren met als eindresultaat de aanbevolen autoband. Minimaliseer de inhoud en pas het aan op het formaat van de mobiele gebruiker. Zo heeft de veelgebruikte iPhone van Apple een formaat van 320x480. Dat is zo’n drie á vier keer kleiner dan een gemiddelde pc-scherm. Technisch gezien is het belangrijk dat Google kan controleren dat de site ‘viewable’ is op een mobiel apparaat. Een belangrijk element hierbij is de Doc Type Definition (DTD).

Conclusie
Goede voorbereiding is het halve werk. Volg de stappen (hieronder in het kort nogmaals samengevat) en maak uw site goed vindbaar voor uw mobiele doelgroep. Zo kunt u uw concurrentie een stap voor zijn. Want vergeet niet: first movers worden op lange termijn beloond.
1.    Maak eventueel een subdomeinnaam aan (m.site.nl)
2.    Herken de mobiele gebruiker en stuur hem naar de mobiele site
3.    Pas de inhoud en het formaat aan op de mobiele site  

____________________

Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________

Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokter op Twitter.
____________________
 
Eduard Blacquière, Martin Joosse en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2011.