Twinkle | Digital Commerce

Facebook-marketing in de reisbranche

2017-05-26
180101
  • 1:34

Facebook komt bij veel bedrijven steeds hoger op de agenda te staan. Het blijft nog wel stoeien met alle vormen van social media: Twitter, Facebook, Hyves, Foursquare… Veel bedrijven vragen zich af wat ze er nu toch mee moeten.

Naast Twitter is Facebook een zeer interessante manier om traffic te genereren en een binding aan te gaan met je (toekomstige) klanten. Opvallend is dat je de laatste tijd steeds vaker commercials hoort waarbij ze niet meer verwijzen naar de website, maar naar de bedrijfspagina op Facebook voor meer informatie. In Amerika is het zelfs al zover dat van de top 100 adverteerders, er twintig niet meer adverteren met de naam van hun website, maar doorverwijzen naar de bedrijfspagina op Facebook.

Delta
In Nederland is Facebook-marketing ook in de reisbranche nog sterk in de beginfase. Om echt te kunnen leren van de best practices moet je vooral naar de Amerikaanse bedrijven kijken. Delta Airlines is er zo eentje, zie Facebook.com/delta. Interactie en dialoog staan centraal en met de ‘book a trip-app’ kun je ook op de Facebook-pagina je vliegtickets boeken. Ook kun je binnen de omgeving van Facebook vragen stellen via geïntegreerde formulierpagina’s. Zo zijn de belangrijkste onderdelen van de website geïntegreerd in de Facebook-pagina.

TripAdvisor
Een andere grote speler is TripAdvisor met meer dan honderdduizend fans. TripAdvisor heeft ook een aantal sterke features toegepast, zie Facebook.com/tripadvisor. Zo promoten ze op een slimme manier de gratis mobiele app en maken ze de Facebook-pagina dynamisch door elke week aan de linkerkant de profielfoto aan te passen met een ‘Traveller photo of the week’.

Met al het geweld rondom Facebook en de enorme groei aan bezoekers, zullen in de toekomst steeds meer budgetten naar het adverteren op Facebook gaan. Een mooi onderwerp voor mijn volgende column.

Deze posting verscheen eerder als column in Twinkle 7-2011.