Twinkle | Digital Commerce

Bloomberg: 'Groupon verlegt focus naar e-commerce'

2017-11-08
288142
  • 1:49

Groupon is in Groot-Brittannië begonnen met het aanbieden van kortingscoupons voor producten. Daarmee, schrijven verschillende internationale bronnen, gaat Groupon nadrukkelijker concurreren met Amazon en eBay. Nederland lijkt als proeftuin gefungeerd te hebben.

Groupon makes foray into e-commerce, taking on Amazon in UK’, is de kop boven een artikel van Bloomberg. Het persbureau schrijft dat Groupon pas sinds kort bemiddelt in webwinkelverkoop (doorgaans als ‘National Deal’) waar het tot op heden alleen coupons aanbood die op fysieke grond konden worden verzilverd (restaurants, theaters, beautycentra e.d.).

Matrassen
Bloomberg refereert aan een interne memo van CEO Andrew Mason, die onlangs trots kenbaar maakte dat Groupon op één dag voor meer dan een miljoen dollar aan matrassen hielp te verkopen in de UK. Op de vraag van Bloomberg of Groupon ook in de Verenigde Staten met productbonnen komt, weigerde het bedrijf commentaar.

Proeftuin
Ons land lijkt als proeftuin gefungeerd te hebben voor Groupons bemiddeling in productverkoop. Een half jaar geleden sprak Twinke met Daphna Bosman, nota bene Head of E-commerce & National Accounts bij het bedrijf. Zij liet onder meer optekenen (hele interview): ‘Met e-commerce hebben we geen overhead, geen mankracht en het gaat snel. Dat geeft ons de mogelijkheid om hogere kortingen te geven.’

Over de toegevoegde waarde voor webwinkels zei ze onder meer: ‘Hun klantenbestand wordt groter, ze krijgen meer traffic naar de site en de consument koopt vaak meer dan hij van plan was.’

Nieuwe adverteerders
Wat hier dus al maanden aan de gang is, is nu ook in Groot-Brittannië praktijk geworden. Met de stap probeert Groupon volgens Bloomberg een positie te claimen buiten de gangbare daily deal business, waar het de exponent van is. Groupon boort in ieder geval een nieuwe bron van potentiële adverteerders aan (webwinkels), wat geen kwaad kan getuige een recent wetenschappelijk onderzoek naar kortingssites (download hier).

De hoofdconclusie uit het rapport van de Amerikaanse managementprofessor Uptal M. Dholakia luidt immers: ‘Over the next few years, it is likely that daily deal sites will have to settle for lower shares of revenues from businesses compared to their current levels, and it will be harder and more expensive for them to find viable candidates to fill their pipelines of daily deals.’