Twinkle | Digital Commerce

LaRedoute biedt Facebook Credits als incentive

2017-05-27
180101
  • 2:22

Laredoute.fr is de eerste Europese e-commerce site die Facebook Credits inzet. Door de credits als incentives te gebruiken, kan de grootste onlineretailer van Frankrijk niet alleen zijn acquisitiekosten terugbrengen, maar ook het probleem met het uit de hand gelopen aantal kortingen oplossen.

Tekst: Marieke Verdonk

LaRedoute heeft in de afgelopen jaren de switch gemaakt van postorderbedrijf naar onlineretailer. 73 procent van de omzet komt inmiddels uit het online kanaal. Guillaume Darrousez, Executive Vice President E-commerce & Development bij het bedrijf, is ervan overtuigd dat een goede social media-strategie onontbeerlijk is voor een retailer. Dat zei hij afgelopen mei tijdens de Global E-commerce Summit in Barcelona. Darrousez erkende dat de waarde van social media moeilijk in harde euro’s is uit te drukken. Wel weet hij dat zogeheten Facebook Fans meer geld besteden bij de retailer van wie ze fan zijn, dat ze loyaler zijn, de retailer sneller aanbevelen bij anderen en dat daarmee de acquisitiekosten dalen.

Innovatief

Met het aanbieden van Facebook Credits als incentive wil LaRedoute klanten aan zich binden, maar ook het aantal kortingen reduceren. De klanten kunnen het virtuele geld uitgeven in meer dan tweehonderd online games en apps, zoals Farmville, PetSociety en Bejeweled. Voor Darrousez is het belangrijk om de eerste in Europa te zijn die deze incentives biedt. ‘We geven daarmee aan dat we modern zijn en innovatief. Bovendien geven de early learnings ons een voorsprong op de concurrentie. Social gaming lijkt heel groot te worden en we pikken daar graag een graantje van mee.’ LaRedoute heeft op Facebook ondertussen zeshonderdduizend fans.

Campagnes
La Redoute begon met de credits in een campagne van slechts één dag. Darrousez zegt het belangrijk te vinden om het op die manier urgentie mee te geven. De eerste vijfduizend orders zouden worden beloond met vijftig gratis Facebook Credits. De retailer liet het aanbod op elke webpagina terugkomen tot aan de checkout. Vanaf die pagina deelde 63 procent van de kopers het aanbod met vrienden. Vervolgens plaatste La Redoute twee games op de site. De bezoeker kon daarmee credits winnen en vrienden uitnodigen. De winkelier verzamelde met de eerste game 42.000 Facebook-fans in elf dagen, de totale looptijd van de campagne. De tweede keer was de looptijd langer en bracht het al dertigduizend fans in de eerste week.

Ifeelgoods
Voor de Facebook Credits incentive campagne werkt La Redoute samen met het Amerikaanse bedrijf Ifeelgoods. Dat deed eerder al ervaringen op met Amerikaanse retailers en claimt op basis daarvan dat de virtuele incentives goed zijn voor verdubbeling of zelfs verdriedubbeling van de click through rates van online advertenties met Facebook Credits. Bijna 60 procent van de consumenten die de credits ontvangen, maakt daar enthousiast melding van op hun Facebook-profile, wat de retailer weer sales, clicks en impressions zou opleveren. Een klant van Ifeelgoods zag het aantal Facebook-fans zelfs in negen weken stijgen van 150.000 naar 500.000.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2011.