Twinkle | Digital Commerce

'Invloed web groeit vooral buiten de webwinkel'

2017-11-11
180101

Forrester Research becijferde onlangs dat de Amerikaanse e-commerce markt met 10 procent per jaar zal groeien. De door het web beïnvloedde offline sales zullen echter veel harder groeien tot 2015. Dit biedt mogelijkheden voor met name lokale retailers, betoogt Jack Abraham van eBay.

Tekst: Esther van Dijk

Jack Abraham is oprichter van Milo, een bedrijf dat lokale winkelvoorraden doorzoekbaar maakt. Milo werd eind vorig jaar verkocht aan eBay, waar Abraham nu op de loonlijst staat als director of local.

In het artikel Commerce 3.0: online research, offline buyingbeschrijft Abraham op Ecommercetimes.com dat er een verschuiving plaatsvindt van web-based sales naar web-influenced sales. Consumenten gaan meer kopen in lokale winkels en doen vooraf onderzoek online. In de Verenigde Staten groeit dit type verkopen met biljoenen dollars per jaar aldus Forrester Research, tot 2015 wel 5 keer zo hard als de internetverkopen.

De lijnen tussen het online en offline verkoopkanaal vervagen. Retailers die bereid zijn gebruik te maken van nieuwe technologische ontwikkelingen, zullen een voorsprong nemen volgens Abraham.

Drie oorzaken van web-influenced sales
In tijden van recessie zoeken consumenten naar wegen om geld te besparen. Dat doen ze volgens Abraham onder meer door onnodige verzendkosten te ontwijken. ’Consumenten willen niet alleen hun product kopen in de winkel om de hoek, wat hen verzendkosten scheelt, maar ze willen tegelijkertijd ook zeker zijn van een goede deal.’, aldus Abraham. Hiermee ligt de focus minder op de globale online markt, maar meer op lokale winkeliers.

Abraham geeft naast de besparing op verzendkosten, tevens aan dat de consument in de 21e eeuw een andere belangrijke wens heeft: onmiddellijke voldoening. De huidige consument is ongeduldiger dan ooit: wanneer hij een product willen, dan wil hij dit ook meteen in handen hebben.

Een derde oorzaak van de snelgroeiende markt voor web-influenced sales ligt volgens Abraham in de voordelen waarom consumenten winkelen bij lokale retailers. Consumenten willen niet wachten tot een besteld product arriveert (51 procent volgens Forrester) en ze willen het product graag persoonlijk zien voor de aankoop (42 procent). Ondanks alle technologische verbeteringen, waardoor consumenten online alle hoeken van een product kunnen zien, is de beleving niet hetzelfde als bij het vasthouden van een product.

Noodzakelijke stappen voor lokale retailers
Om als lokale retailer werkelijk profijt te trekken van de hierboven beschreven crosschannel markt, dien je aan een aantal voorwaarde te voldoen. Abraham onderscheidt de volgende noodzakelijke maatregelen in zijn artikel:

1. Lokale retailers moeten ervoor zorgen dat hun productaanbod- en informatie online worden weergegeven.
2. Producten moeten goed vindbaar zijn voor consumenten als zij hun zoektocht online uitvoeren
3. De voorraden in winkels moeten realtime zichtbaar zijn.

De mogelijkheden zijn groot voor retailers die enthousiast zijn over de technologische mogelijkheden. Uit marktonderzoek zou volgens Abraham al zijn gebleken dat retailers net zo enthousiast zijn als consumenten over de vervagende lijn tussen online- en offline-verkoopplatformen. Zo krijgt cross channel retail een steeds groter aandeel in de positie van alle retailers.

Esther van Dijk is eigenaar van Click the Brick, een adviesbureau over ontwikkelingen in cross channel retail.