Twinkle | Digital Commerce

5 ingrediënten voor een betere 404-pagina

2017-05-27
180101
  • 3:37

Microsoft schat in dat 2 tot 10 procent van het totale verkeer van een site op een foutpagina ofwel Error 404 uitkomt. Vergeet de 404-pagina dus niet en gebruik de 5 ingrediënten in dit artikel om deze verloren pagina te optimaliseren.

Tekst: Ester Toffoletto

1. Humor
Het is belangrijk dat een bezoeker met een positief gevoel door je site navigeert. Je wilt geen geïrriteerde bezoeker, die wordt afgeschrikt door een lege pagina. Deze heeft namelijk geen idee wat er is gebeurd. Zonder pardon verlaat deze bezoeker je site direct als dit gebeurt. Probeer daarom sympathie op te wekken, zodat een bezoeker denkt ‘kan gebeuren’ en voorkom zo dat iemand geïrriteerd raakt. Je kan dit doen door bijvoorbeeld humor te gebruiken. Houd hierbij wel duidelijk je doelgroep voor ogen. De doelgroep moet de humor niet verkeerd kunnen interpreteren. Het Amerikaanse weblog Mashablae biedt een overzicht van 35 entertaining 404-pagina's.

Hieronder vindt u de 404-pagina' van Abduzeedo.com:



Sympathie opwekken is stap 1. Stap 2 is de bezoeker verder helpen. Dit doe je door ook deze verloren pagina zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

2. Herkenning
De bezoeker moet het idee hebben dat hij op de juiste site is beland. De 404-pagina moet daarom lijken op de rest van de website, zodat bezoekers weten dat ze nog steeds op een deel van je site zijn.

  • Laat de huisstijl en de bedrijfsnaam terugkomen.
  • Laat het logo zien en zorg natuurlijk dat het logo ook een link naar de homepage is, zoals bij Bol.com:



3. Excuseren en fout uitleggen
De bezoeker moet begrijpen wat er gebeurt en niet worden afgeschrikt met grote rode letters: 'STOP u heeft een fout gemaakt!'

  • Geef de gebruiker niet het idee dat hij de fout zelf heeft gemaakt. Een 404-fout komt namelijk zelden door een typefout in de URL. De meeste fouten ontstaan doordat een pagina (of website) niet meer bestaat of doordat de pagina waar je vandaan komt een gebroken link bevat. Geef de foutmelding netjes weer en schrik gebruikers niet af.
  • Bied zelf eerst excuses aan, zoals in onderstaand voorbeeld van Centerd:


  • Leg de oorzaak van de fout uit. Geef aan waarom de bezoeker op de foutpagina belandt en wat er is gebeurd. Maak duidelijk hoe dit kan worden opgelost.
  • Houd het wel kort en krachtig. Voorkom een saaie lap tekst.

4. Verder helpen
De bezoeker moet zo snel mogelijk kunnen vinden wat hij zoekt.

  • Zorg dat ook op de 404-pagina je hoofdnavigatie zichtbaar is, zodat de gebruiker mogelijkheden heeft om verder te navigeren.
  • Laat de footer zien, zodat de bezoeker ook daar kan scannen waar hij eigenlijk wil zijn, zie het voorbeeld van Vanilia:


  • Geef een lijst van meestbezochte pagina’s op de website of geef linkjes naar de belangrijkste onderdelen van je site die het renavigatieproces voor gebruikers eenvoudiger maakt.
  • Bied een zoekfunctie, zodat gebruikers alsnog gemakkelijk kunnen verder zoeken, zoals Tkdesigns doet:


  • Maak het mogelijk om contact op te nemen, bijvoorbeeld door contactgegevens te tonen of live-chat aan te bieden op de pagina.
  • Overweeg de 404-foutpagina te redirecten naar de homepage. Dit kan handig zijn, maar afhankelijk van het type site kan een bezoeker ook in de war raken, omdat hij iets anders verwacht.

5. Spontaan gebaar
Gebruik je 404-pagina als unieke verkoopkans en verras je bezoeker positief. Beloon je bezoekers voor het doorgeven van een melding. Je (potentiële) klanten zijn, net als jij, drukke mensen die niet snel de moeite nemen om een fout door te geven aan de klantenservice. Maar krijg je een beloning voor het doorgeven, dan zou dit een stimulans kunnen zijn om het wel te doen.

  • Geef bijvoorbeeld 5 procent korting of een kortingscode. Je kan door een 404-kortingsactie een twijfelaar (iemand die producten gaat vergelijken) omzetten in een koper. Deze persoon zal deze korting gebruiken in zijn zoektocht naar een product. De kans op retentie is dus groter. De korting die je weggeeft, weegt vaak niet op tegen de klant die je anders kwijt zou zijn.
  • Wil je geen korting geven, kondig dan bijvoorbeeld nieuwe producten aan die binnenkort verkrijgbaar zijn op je site.


Kortom, ga aan de slag en neem je eigen 404 kritisch onder de loep, want dat het een conversieverhogend effect heeft, bewijst Mountain-equipment. Door de 404 te optimaliseren (zie de ‘voor en na’ hierboven), is de conversie met 3,56 procent gestegen.
 
Ester Toffoletto is Research Manager bij Jungle Minds. Dit artikel verscheen eerder op de site van het adviesbureau.