Twinkle | Digital Commerce

Welke pagina's moet Google weergeven?

2017-05-27
180101
  • 3:31

De SEO-dokters geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. In dit artikel vindt u de adviezen van de SEO-dokters voor één van de aanmeldingen: Slipperwebshop.nl.


Tekst: Eduard Blacquière, Martin Joosse en Dylan Mouthaan

We staan aan het begin van de zomer. Een goed moment voor nieuwe slippers. Maar voordat Slipperwebshop.nl wordt behandeld, eerste een korte terugblik. Want vorige maand las u al dat een juiste sitestructuur cruciaal is om vindbaar te zijn in zoekmachines. Hiervoor is het belangrijk te onderzoeken hoe je doelgroep zoekt. Vervolgens ga je de termen uit dit onderzoek groeperen en breng je ze onder in een sitestructuur. Deze sitestructuur is een afspiegeling van het zoekgedrag van je doelgroep. Belangrijk is dus dat de structuur terugkomt in de navigatie. Daarnaast zijn er nog tal van andere technische richtlijnen die de structuur van je website kunnen beïnvloeden. Twee aandachtspunten voor Slipperwebshop.nl zijn:
1. url-structuur en opbouw
2. zoekfilters, sorteringen en vervolgpagina’s

Url-structuur en opbouw
Een url (het internetadres van een pagina) zoals ‘http://www.slipperwebshop.nl/default.asp?pageid=167&alstart=0&webgroupfilter=386&artsearch’ is geen duidelijke weergave van de inhoud van de pagina. Het is onhandig in de communicatie en wanneer je de url ziet, is het in eerste instantie niet duidelijk wat je aan inhoud achter deze url kunt verwachten. Daarnaast is dezelfde pagina ook te bereiken op andere varianten van deze url. In dit voorbeeld gaat het om teenslippers Havaianas Brasil in het bruin. Een betere url voor deze pagina is bijvoorbeeld: http://www.slipperwebshop.nl/teenslippers/havaianas/brasil/bruin.html. In deze url worden relevante zoekwoorden gebruikt, deze url is uniek te maken en je weet als bezoeker wat je aan inhoud kunt verwachten. Belangrijk aandachtspunt bij url’s: naast leesbaarheid is het van belang dat elke pagina in je website één unieke url heeft. Wanneer een pagina op meerdere url’s te bereiken is, kan dit verwarring veroorzaken bij zoekmachines waardoor Google de pagina - in het ergste geval - niet opneemt.

Zoekfilters, sorteringen en vervolgpagina’s
Bij Slipperwebshop.nl kun je als bezoeker diverse zoekcriteria opgeven om uiteindelijk je gewenste slippers te vinden. Zo kun je zoeken op collectie, merk, maat, kleur en prijs. Niet al deze zoekcriteria zijn relevant voor bezoekers uit zoekmachines. Ook tonen niet alle zoekcriteria unieke content. Zo kan de pagina voor Havaianas maat 43/44 gelijk zijn aan de pagina met Havaianas maat 42/43. Afhankelijk van het actuele aanbod en de voorraad natuurlijk.
Hierbij is het belangrijk terug te kijken naar je eerdere analyse en de vastgestelde structuur, welke pagina’s zijn interessant? Waar zoekt je doelgroep op in de zoekmachines? Sluit hierbij de pagina’s uit die niet interessant zijn voor zoekmachines. In het overzicht van Havaianas zijn er ook vervolgpagina’s en sorteringen. Zo kun je onder meer sorteren op populariteit en op prijs van laag naar hoog en hoog naar laag. Daarnaast is het mogelijk om de weergave van het aantal producten per pagina aan te passen en door te klikken naar vervolgpagina’s met meer resultaten. Al deze opties geven een net iets andere pagina weer, met weer een eigen url. Welke van deze pagina’s moet door Google in de zoekresultaten worden weergegeven bij een zoekopdracht naar Havaianas? Google heeft hierbij al snel de keuze uit tientallen varianten, met allemaal als hoofdonderwerp Havaianas. Daarnaast wordt de opgebouwde autoriteit verdeeld over alle varianten, wat de vindbaarheid op een term als Havaianas niet ten goede komt. Zaak om alle varianten, behalve het origineel, uit te sluiten voor zoekmachines.

Uitsluiten
Een pagina uitsluiten voor zoekmachines kan met een stukje code in de broncode. Met dit stukje code kun je zoekmachinerobots instructies geven over wat ze met de pagina moeten doen. Deze code ziet er als volgt uit: <meta name=”robots”content=”noindex, follow” />. Noindex betekent hier dat je de pagina niet wil laten opnemen in de zoekresultaten van Google. Follow betekent dat Google de links op deze pagina naar de producten wel mag volgen. Belangrijk: gebruik deze code niet op de oorspronkelijke pagina over Havaianas, alleen op de varianten.

Canonical tag
Ook is het mogelijk om de canonical tag, waarover in een eerder artikel al is geschreven, te gebruiken. Met deze code kun je aangeven wat de originele variant is. Belangrijk hierbij is wel dat de content in grote lijnen overeenkomt. De canonical tag ziet er als volgt uit: <link rel=”canonical” href=”http://www.slipperwebshop.nl/groep/386/Havaianas.html” />. Deze tag kun je ook op de oorspronkelijke pagina laten terugkomen. Voor beide codes geldt, laat ze op pagina-niveau terugkomen in de <head> van de broncode .
 
Eduard Blacquière, Martin Joosse en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 05-2011.