Twinkle | Digital Commerce

Stap naar nieuw webshopplatform

2017-05-27
180101

Hoe boost je als e-commerce organisatie je omzet uit marketingacties en hoe maak je de dialoog met de klant optimaal? In de serie ‘Webwinkelier in beeld’ delen e-commerce organisaties hun aanpak. Deze aflevering: Plutosport over het gebruik van een nieuw webshopplatform en marketingsoftware.

Tekst: Copernica

Plutosport, opgericht in 2005, is de grootste onlinesportwinkel van Nederland. Met een aanbod van meer dan 3500 artikelen en, naast een Nederlandse site, ook een Duits-, Engels-, Italiaans- en Portugeestalige site is het van groot belang dat Plutosport op technisch niveau alles goed geregeld heeft. ‘Als je Europa in wilt, dan kom je een heleboel zaken tegen die technisch in orde moeten zijn. Dan moet je de stap wel maken naar een professioneel platform en professionele e-mailmarketing’, vertelt Monique Broere, algemeen directeur van Plutosport.

Professionalisering
Sinds medio januari is Plutosport overgegaan naar een nieuw webshopplatform. Samen met de marketingsoftware geeft dit meer sturing aan de doelstellingen van Plutosport. ‘We hebben nu de mogelijkheid om per land ons productaanbod te regelen en volledig geïntegreerde marketingcampagnes in te zetten’, vertelt Broere. Binnen de webshop zijn onder andere de navigatie en gebruiksvriendelijkheid enorm verbeterd. Er wordt gewerkt met een geavanceerd filteringsysteem om de klant zo snel mogelijk naar de plek te brengen waar hij kan overgaan tot aankoop. ‘De marketingsoftware helpt onze hele e-mailmarketing in goede banen te leiden. Gericht mailings verzenden naar relaties die te kennen geven dat ze dit op prijs stellen. Als wij cijfers naast elkaar leggen van bijvoorbeeld AdWords en affiliates, dan scoren de e-mailcampagnes bij ons de hoogste ROI.’

Segmentatie
Plutosport maakt gebruik van één centrale database. Hiermee hou je als webwinkelier het overzicht en het inzicht in de resultaten die voortkomen uit onder andere e-mailcampagnes. Een dergelijke database helpt bij het opstellen van selecties wanneer je gesegmenteerd en gericht campagnes uitstuurt naar de klant. ‘Wij hebben gekozen voor twee nieuwsbrieven per week waarin we onder meer segmenteren op de verschillende sportcategorieën’, aldus Broere. ‘We willen daarnaast nog veel verder segmenteren en personaliseren binnen de campagnes. Bijvoorbeeld onze e-mailcampagnes afstemmen op basis van de interessegebieden van de klant. Hierbij is het natuurlijk zoeken naar een balans tussen enerzijds alle algemene informatie die je verzamelt en gebruikt. En anderzijds de specifieke informatie die je terug laat komen in je communicatie met de klant.'

--------------------
Advies van Monique Broere, algemeen directeur van Plutosport
‘Afhankelijk van de groeifase waarin je zit, is het erg belangrijk dat je voor de webshop je ambities en doelstellingen formuleert. Maak op basis hiervan de keuzes in welke partners je om je heen verzamelt. Bepaal wat je wel en wat je niet zelf wil doen.’
--------------------

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2011.