Twinkle | Digital Commerce

Hoe snel zijn reissites in Nederland?

2017-05-27
558277
  • 3:23

De performance van websites van veel reisorganisaties laat te wensen over. Van 56 gemeten sites halen slechts negen de benchmark (een laadtijd van maximaal drie seconden). Dat blijkt uit onderzoek van SiteScanner.

Een teleurstellend resultaat vindt Marc Tijdgat, managing director Benelux van dit bedrijf.

Tekst: Jaap van Sandijk

SiteScanner doet in diverse branches benchmarkonderzoek naar de performance van websites. De opening van de eerste vestiging buiten Scandinavië - in het Nederlandse Almere - was een goede aanleiding voor een meting van de Nederlandse reisbranche. De resultaten van de meting, die werd gehouden in april, laten een bedroevend beeld zien. Toch reageren reisorganisaties lauw op de resultaten, vertelt Marc Tijdgat, managing director Benelux bij SiteScanner. ‘Bedrijven die we informeren over hun trage performance laten het bij opmerkingen als “we ontvangen er geen klachten over” en “de site werkt toch?”. Het heeft kennelijk geen prioriteit.’ Maar hij wijst op de richtlijn van maximaal drie seconden die Forrester Research hanteert. ‘Een snelle website is een noodzaak voor het realiseren van de juiste interactie met bezoekers. Trage websites leiden tot minder pageviews. De kans dat de klant doorklikt naar een snellere concurrent is zeer groot.’ De gemiddelde laadtijd van de 56 gemeten sites bedroeg 6,778 seconden. De snelste website laadde in 1,150 seconden (zie kader) en de traagste in 14,140 seconden.

Oorzaken
Eén van de oorzaken van de traagheid is de toenemende content van websites, waaronder flash, JavaScript en zware beeldbestanden. Reissites lijken een overkill aan communicatie te willen bieden. Daarnaast zorgt de communicatie met externe databases voor veel vertraging in het boekingsproces en kunnen ook verbeteringen worden gerealiseerd binnen de server-omgeving. Tijdgat noemt het opmerkelijk dat veel reisorganisaties allerlei analysetools gebruiken om de bezoekers van de site te analyseren, maar te weinig kijken naar het functioneren van de site. ‘Terwijl de laadtijd toch al sinds april 2010 een parameter is voor de page ranking van Google.’

Geoptimaliseerd
De website Vx.nl van reisbureauketen VakantieXperts heeft zich sinds kort in de performance top tien weten te nestelen. Scoorde het in het verleden nog een laadtijd van 10,920 seconden, nu bedraagt de laadtijd korter dan drie seconden. ‘Nadat we waren overgestapt op een andere database voor het binnenhalen van de informatie van touroperators, kregen we te maken met trage laadtijden’, vertelt internetmarketeer Joop Iedema van VakantieXperts. SiteScanner stelde vast dat de koppeling tussen de website en de database in eerste instantie niet bepaald stabiel was. ‘De opbouw van de site was niet consistent en met name op serverniveau konden verbeteringen worden doorgevoerd’, vat Tijdgat kort samen. Dat laatste probleem is inmiddels getackeld, meldt Iedema. ‘Ik stuurde de rapporten van SiteScanner door naar Pyton. Dat is de leverancier van Waverunner, de databasepartner bij wie VakantieXperts een eigen database heeft. Vervolgens zag ik tot mijn verrassing dat zij sinds kort hun foto’s “crunchen” tot een grootte van vijftien tot vijfentwintig procent van het origineel.’ Waarop hij laat volgen: ‘Of ze dat hebben gedaan vanwege mijn doorgestuurde rapporten, weet ik niet. In elk geval zijn zowel de database als website behoorlijk geoptimaliseerd.’

Maar met de aanlevering van verkleinde beelden worden toch ook andere aangesloten sites beter? Met andere woorden, helpt Iedema op die manier ook niet zijn concurrentie? ‘Nou’, sust Tijdgat. ‘Dat valt wel mee. Niet alleen het “kompressen” van JavaScripts of het gebruik van CSS Sprites - een techniek waarmee je meerdere achtergrondafbeeldingen in één bestand kunt plaatsen - kunnen al bijdragen aan een snellere website. Ook het monitoren van de verschillende stappen binnen het boekingsproces is van groot belang. Dat doen we aan de hand van transactierobots, die continu zowel de beschikbaarheid als de snelheid tussen de verschillende stappen van het bestelproces controleren. Ook hier valt winst te behalen, want zo kun je voorkomen dat de klant bij enige vertraging besluit om bij de concurrent te boeken. Al deze aspecten samen zorgen voor een maximaal presterende website.’

____________________

Resultaten
SiteScanner voerde een meting uit naar de laadtijden van reissites gedurende april 2011. De gebruikte browser was Internet Explorer 8. Gemiddelde laadtijd van de 56 deelnemende bedrijven bedroeg 6,778 seconden, benchmark was drie seconden. Slechts negen bedrijven bleken een laadtijd te hebben die lager is dan drie seconden. Dat is 16,1 procent. Winnaar was Sunweb.nl met een laadtijd van 1,150 seconden.

Hieronder vindt u de top 10:



Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2011.