Twinkle | Digital Commerce

Case: @Leisure pakt dataoverdracht aan

2017-05-27
235187

Een webwinkel is 24 uur per dag open. Elke dag even de zaak sluiten omdat er nieuwe voorraad moet worden geleverd, is uit den boze. Maar omdat affiliatepartners van @Leisure dagelijks steeds meer data moesten ophalen, dreigde die virtuele sluiting wel.

Een probleem dat kon worden voorkomen door een nieuw, veel sneller systeem. Een systeem dat bovendien extra marketingmogelijkheden biedt.

Tekst: Jaap van Sandijk

De @Leisure Group, aanbieder van vakantiehuizen, heeft verschillende merken in huis. Belvilla en EuroRelais zijn daarvan de bekendste. Naast de verkoop via de eigen webwinkels is het bedrijf onder de naam @Leisure ook actief als merchant. @Leisure werkt daartoe samen met affiliatenetwerken en heeft ook ruim tweeduizend directe partnerships met partijen uit dertig landen. Al deze partners worden voorzien van de meest actuele informatie over de vakantiehuizen, inclusief de beschikbaarheid. Elke dag pompt het Eindhovense bedrijf daarom talloze data over naar de partners. ‘Elke keer weer alles uitgummen en opnieuw invullen’, omschrijft Diederik Koonings, e-commerce manager Europe bij @Leisure.

Maar door de groei van het aanbod begonnen de datahoeveelheden de spuigaten uit te lopen. ‘Van verschillende partners kregen wij signalen dat de omvang zo groot was, dat de webwinkel er moeite mee had om de site actueel te houden. Daarbij kwam dat partners niet altijd alle data nodig hebben voor hun winkels - denk hierbij bijvoorbeeld aan verschillende talen of bepaalde bestemmingen. Diverse partners wilden niet een bulk aan data, maar specifieke onderdelen van de voorraad.’

Bijzondere oplossing
Dus moest het bedrijf op zoek naar een nieuwe wijze van dataoverdracht. Koonings: ‘Bij voorkeur een wijze die niet alleen sneller werkt, maar ook eentje die een partner meer keuze geeft over de hoeveelheid data die hij ophaalt. Dit met als doel om de performance en actualiteit van de winkel te verbeteren.’ @Leisure kwam, zo zegt het zelf, met een bijzondere oplossing. Spitsvondige IT’ers kwamen erachter dat JSON – een lichtgewicht formaat voor data-uitwisseling en onderdeel van de programmeertaal JavaScript – zo toe te passen was, dat het de data in kleine pakketjes kan verzenden. En dus niet in één bulk, zoals in de oude situatie (in XML) het geval was. ‘Dat is met name bijzonder omdat JSON nog niet direct voor dit soort doeleinden is gemaakt’, licht Koonings toe.

Na een jaar van ontwikkelen, testen en het werken met een betaversie is het nieuwe systeem per 1 april geïmplementeerd. Een systeem dat door de flexibiliteit van het verzenden in digitale pakketjes over aantrekkelijke extra mogelijkheden blijkt te beschikken. ‘Doordat je in delen je voorraden vult, kun je selecties in je data aanbrengen’, zegt Koonings. ‘Van bijvoorbeeld “vakantiehuizen in steden” tot en met “vakantiehuizen waar huisdieren worden toegelaten”.’ Affiliate Math Berkers, eigenaar van Boekingsservice.nl, ziet daar wel brood in. ‘Je kunt nu veel gevarieerder zijn in je aanbod. Zo bieden wij nu bijvoorbeeld ook prijzen per nacht, en boeken we dus niet alleen weekenden en midweken. Daardoor kunnen we de concurrentie aan met de hotels, waar het al sinds jaar en dag normaal is om per nacht te boeken. Onze klanten kunnen zo ook tochten uitstippelen en per etmaal hun locatie van overnachting plannen.’ Boekingsservice.nl neemt na de technische aanpassing de gelegenheid te baat om de site meteen te vernieuwen en vanaf de grond opnieuw op te bouwen.

Voorzichtig
De vernieuwing kwam voor een groot aantal affiliates in principe ongevraagd. Omdat de configuraties per affiliate verschillen, was de nood nog niet bij iedereen even hoog. Bovendien zijn deze partners druk bezig met hun core business en zijn ze doorgaans niet geïnteresseerd in het vervangen van systemen waar ze zelf tevreden over zijn. De extra voordelen van een nieuw systeem worden kritisch afgewogen tegen de aanpassingen die daarvoor nodig zijn. ‘Dat betekent dat wij voorzichtig te werk zijn gegaan. Je wil het per slot niet door de strot duwen. Daarom hebben we partners vroegtijdig bij het proces betrokken en de nieuwe dataoverdracht intern uitvoerig getest. Zo’n interactie kost weliswaar meer tijd, maar is wel heel belangrijk.’

En ja, natuurlijk zijn er achteraf leeraspecten te benoemen, erkent Koonings. Wat zou hij, met de kennis van nu, achteraf anders hebben gedaan? ‘Pas een maand nadat het idee kwam om met JSON te gaan werken, zijn we met interne workshops begonnen. Daar hadden we eerder mee moeten beginnen. Dan hadden we de interne weerstand eerder kunnen ondervangen en hadden de neuzen ook eerder in dezelfde richting gestaan.’  
____________________

Over @Leisure
De @Leisure Group fungeert via haar consumentenmerken Belvilla, Ardennes Relais, Jules Villas en CityTrips-Europe als touroperator in de vakantiehuizenverhuur. Belvilla verzorgt in totaal de verhuur van ongeveer twintigduizend vakantiehuizen in negentien Europese landen. Als aggregator biedt de @Leisure Group onder het merk Euro Relais accommodaties aan van meerdere touroperators, terwijl het bedrijf als enabler ook advertentiemodellen exploiteert. In totaal werken zo’n 160 medewerkers op de kantoren in Heerhugowaard, Eindhoven, Hamburg, Keulen, Kitzbühel en Ibiza.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2011.