Twinkle | Digital Commerce

Social Commerce Study: 'Shoppers volgen retailers vooral om deals'

2017-05-27
312260
  • 2:25

Vier op de tien Amerikaanse webshoppers (42 procent) gebruiken social media om het reilen en zeilen van retailers te volgen. Deze shoppers volgen gemiddeld 6 retailers via Twitter, Facebook of een blog. Dat doen ze vooral om op de hoogte te blijven van aanbiedingen.

Dat blijkt uit de 2011 Social Commerce Study, een rapport dat de Amerikaanse belangenvereniging Shop.org heeft gepubliceerd met onderzoeksbureau comScore en applicatiebouwer Social Shopping Labs.

Deals voorop, dan info over producten
Van de volgers onder de 1.787 respondenten, zegt een ruime meerderheid zicht te willen houden op deals van de retailer die anders wellicht worden gemist (58 procent van de volgers). Bijna de helft (49 procent) wil graag op de hoogte blijven van het productaanbod en 39 procent zegt retailers te volgen om informatie te vergaren over contests of evenementen.

Munt slaan uit social media
Waar veel retailers social media vooral gebruiken om hun merk te bouwen, toont het onderzoek volgens de initiatiefnemers aan dat er direct munt valt te slaan uit deze kanalen, getuige onder meer de kliks die leiden naar de site van de retailers en de aankopen die daar vervolgens worden gedaan:

Grotere afbeelding hier.

Kopen op Facebook en Twitter
Niet in de figuur, maar wel in de begeleidende tekst bij het onderzoek op Shop.org: 35 procent van de respondenten zegt op Facebook te willen kopen als een retailer die kans biedt. Voor Twitter is dit 32 procent.

Invloed van mobiel
In het rapport wordt ook ingegaan op de groeiende invloed van mobiel op het bezoek aan social media. Afgelopen april zei bijna de helft (47 procent) van de Amerikaanse shoppers al eens klantbeoordelingen te hebben bekeken op zijn telefoon tijdens het (offline) winkelen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 42 procent van de Twitter-gebruikers die site dagelijks bezoekt op een smartphone, terwijl 34 procent van de Facebookers dagelijks een mobiel bezoek brengt aan het sociale netwerk. Niet minder dan 32 procent van de respondenten zegt dagelijks YouTube-video’s te bekijken op zijn telefoon.

Groepskopen
Ook komt uit de enquête naar voren da 82 procent van de Amerikaanse webshopppers op de hoogte is van het bestaan van group buying sites als Groupon. Tot april deed 19 procent van de respondenten daar al eens een aankoop. Een meerderheid (57procent) van deze groepskopers kocht al voor meer dan 100 dollar op kortingssites.

Foursquare, Yelp en Gowalla
Shop.org en comScore vroegen de respondenten ook naar de bekendheid van location based applicaties. Die is, zo luidt de conlcusie, nog relatief gering: Foursquare, bekend bij 16 procent van de webshoppers, is het populairst, voor Yelp (10 procent) en Gowalla (6 procent).