Twinkle | Digital Commerce

China's E-commerce is booming - Hoe te profiteren?

2017-05-26
181101
  • 1:28

Sinds een klein jaar ben ik woonachtig in China. The place to be voor alle ondernemers, maar vooral voor degene met oog voor internet. Hoe kun je twee hete onderwerpen - China en internet - succesvol samenbrengen?

Online-verkoop is in China in 1 jaar 10 keer sneller gegroeid dan de economie. Met maar liefst 100 procent. Met een webverkoop van een kleine 700 miljard dollar is China nu de grootste e-commerce markt in de wereld.

Koffers pakken
Hele aantrekkelijke cijfers uiteraard, maar hoe kun je daar in Nederland een graantje van meepikken? Helaas voor de thuisblijvers is hier maar één antwoord op: Koffers pakken en naar China gaan. En dat is ook wat ik heb gedaan.

Een mooie website opzetten, hard werken en een goede Google Adwords campagne maken is niet de sleutel tot succes. Een bewezen concept in Europa is in China vaak gedoemd  te mislukken. Vraag het maar aan Google, Ebay, Yahoo, Facebook et cetera. Allen hebben miljoenen verloren in China. Kennis van de lokale markt is van vitaal belang.

Tudou
Dat dit goed kan gaan bewijst Tudou. De videowebsite van de Nederlander Marc van der Chijs en zijn Chinese zakenpartner staat op het punt om enkele honderden miljoenen dollars binnen te halen als hun bedrijf genoteerd wordt aan de Nasdaq.

In de komende blogs zal ik mijn eigen ervaringen hier in China met u delen. Van het vinden van een goede partner tot aan het juiste netwerk dat je nodig hebt om van je website in China een succes te maken.

Ondertussen kan iedereen met specifieke vragen of opmerkingen over deze markt mij altijd bereiken via timvanvliet@chairexpert.nl of door te reageren op dit artikel.