Bohil Media, een onderdeel van Telegraaf Media Nederland, heeft Botenbank.nl overgenomen van Sanoma Uitgevers. De vraag- en aanbod site is een aanvulling op de site Botentekoop.nl, ook onderdeel van Bohil Media.
Bohil Media bediende met Botentekoop.nl al het ‘brede middensegment’ van botenkopers volgens directeut Caspar Peters. Met Botenbank.nl krijgt de Telegraaf-dochter er volgens hem een site voor het hogere segment bij: ‘We brengen een verbreding aan in het portfolio, zaowel online als in print. Iedereen die op zoek is naar een boot, of het nu een sloep, een klassiekee motorboot of een zilschip is, kan bij ons terecht.'
Botenbank.nl vernieuwd en uitgebreid
Botentekoop.nl en Botenbank.nl zullen los van elkaar blijven bestaan. De overgenomen site zal worden vernieuwd en uitgebreid. Botenbank Magazine, dat Sanoma zes keer per jaar uitgaf via jachtmakelaars, watersportbedrijven, jachthavens en botenbeurzen, zal voortaan door Bohil Media worden uitgebracht. Botenbank krijgt daarnaast een katern in het blad Zeilen, een blad uit de stal van de vorige eigenaar Sanoma Uitgevers.
Interessant dat de Telegraaf/Bohil hiermee ook een multi-merken beleid in een relatief kleine markt gaat volgen. Dus net als Coolblue ed. in de online retail.
Botentekoop.nl werkt overigens nauw samen met Speurders van de Telegraaf en ik neem aan dat in dat licht de Botenbank ook een strategische aankoop is.
Botenbank is ooit gekocht door het blad Zeilen en is daarna mee verkocht aan Sanoma. Voor mijn gevoel hing de website er daar maar een beetje bij. Concurrent Yachtselect werkt nauw samen met de ANWB en de HISWA makelaars. Botentekoop is onderdeel van de Telegraaf en door de opzet denk ik de grootste. Niet verwonderlijk dat nummer 3 op de markt nu verkocht wordt.
Overigens was de Botenbank een van de eerste boten te koop websites in de markt en jarenlang marktleider. Na de koop door Sanoma en de opkomst van Botentekoop en Yachtselect is daar een beetje de klad in gekomen.