Twinkle | Digital Commerce

Vijf betaaltrends voor 2011

2017-10-05
180101
  • 2:57

Dit jaar kunnen we een aantal innovaties verwachten die effect zullen hebben op de manier van betalen. Op bredere schaal zal de kijk op de fysieke munt veranderen. 'This will be the beginning of the end for cash', zoals Venturebeat.com stelt.

In het artikel op deze nieuwssite beschrijft Osama Bedier, vice president of platform, mobile and new ventures bij PayPal, enkele betalingsontwikkelingen.

Mobiel, mobiel, mobiel
‘Wallet in the cloud’. ‘The digital wallet’. Noem het hoe u het wil noemen, maar mobile devices zijn klaar om voor miljoenen mensen over de hele wereld een primaire vorm van betaling te worden. Volgens prognoses van Aite Group zullen mobiele betalingen de 214 miljard dollar bereiken in 2015, tegenover 16 miljard dollar in 2010. Een rapport van Aite Group uit november 2010 verklaart: ‘In de afgelopen twaalf tot achttien maanden is de Verenigde Staten dichterbij een omslagpunt gekomen dat zal leiden tot popularisering van mobiele betalingen.’ 

PayPal geeft aan zich in deze verklaring te kunnen vinden. Zo zag het betalingsbedrijf een toename van 310 procent in het mobiele betalingsvolume tijdens Black Friday van afgelopen jaar in vergelijking tot het voorgaande jaar. Tijdens Cyber Monday 2010 nam het mobiele betalingsvolume met 292 procent toe ten opzichte van 2009.

T-commerce
Ondanks dat vele recente rapporten laten zien dat Amerikanen tegenwoordig net zo veel tijd spenderen achter internet als achter televisie, is de tv rijp voor innovatie. Aangezien steeds meer en meer consumenten de tv aansluiten op hun thuisnetwerk en het dus een wereld aan nieuwe mogelijkheden biedt. Tv zal van een passieve (viewing-only) ervaring veranderen in een zeer interactieve bezigheid nu er steeds meer apps speciaal voor dit platform worden ontwikkeld.

Dit maakt het ook mogelijk om een breed scala aan transacties uit te voeren door middel van een televisie. Bedrijven als FourthWall Media en Canoe Ventures zijn pioniers met een aantal nieuwe technologieën die een unieke shopervaring in de woonkamer bezorgen (of waar uw televisie ook staat).

‘Appification’
IDC heeft een nieuw rapport uitgebracht dat, onder andere, het volgende aangeeft: 'Over the past three years the mobile apps space has seen an ‘appification’ of ‘broad categories of interactions and functions in both the physical and the digital worlds’. En dit zal zo blijven: hetzelfde rapport laat een mobiele app-omzet zien met een groei van 4,9 miljard dollar in 2010 naar 35 miljard dollar in 2014.

Social Shopping
Social shopping is duidelijke klaar voor een aanzienlijke groei. Retailanalist Christine Bardwell van Ovum liet onlangs optekenen: ‘…2011 will be the year when social commerce will really take off’. Met honderden miljoenen mensen die zijn verbonden met vrienden, familie en collega’s via sociale netwerken (niet te vergeten de waanzinnige hoeveelheid tijd die ze erop spenderen), is het niet meer dan logisch dat retailers van alle groottes hen volgen en in de social commerce-markt springen.

De combinatie van social shopping met groepskopen doet in poentie een beroep op miljoenen consumenten. Dit blijkt wel uit de groei van het aantal aanbieders van group buying-concepten, denk aan Groupon.

Cashloze maatschappij
Bedier van PayPal laat in zijn artikel weten niet te willen suggereren dat we over een jaar in een cashloze maatschappij leven. Verre van dat. Maar in 2011 zal er volgens hem ongetwijfeld een aantal belangrijke stappen worden gezet die ons dichterbij een dergelijke wereld brengen. Zo was het in 2010 al mogelijk om overdrachten te doen door enkel een foto te maken via een mobile device, geld te sturen naar anderen door mobiele telefoons 'bij elkaar te houden'. Ook kun je al je lunch, een kop koffie of andere producten kopen, door je mobiele telefoon op dezelfde manier in te lezen als een pinpas. Je kunt zelfs beloningen ontvangen als je hier gebruik van maakt.

Bron: Venturebeat.com