Twinkle | Digital Commerce

Fonq.nl: 43 procent groei en fysieke aspiraties

2017-11-08
18474
  • 1:35

Fonq.nl heeft 2010 afgesloten met een omzetgroei van 43 procent. Het bedrijf breidde het aantal webwinkels met 25 stuks uit tot 105 en wil dit jaar weer 25 nieuwe shops openen. De opening van een ‘3D warenhuis’ geeft blijk van het geloof in crosschannel retail.

De omzet van Fonq.nl, tot 1 juli vorig jaar bekend als Mailorder Solutions, kwam afgelopen jaar uit op bijna 15 miljoen euro. De opening van nieuwe shops en nieuwe verkooppunten, zowel fysiek als mobiel, moet zorgen voor verdere groei van de nummer 80 uit de Twinkle100.

Showrooms
Fonq.nl opende afgelopen jaar een showroom annex afhaallocatie langs de A2 bij Utrecht. CEO Patrick Kerssemakers zei een halfjaar geleden tegen Twinkle dat hij medio 2012 vijf van die showrooms geopend wil hebben. In een blog-posting over het afgelopen jaar schrijft Kerssemakers: ‘Fonq.nl lanceert een 3D warenhuis, waarmee wij wellicht de eerste steen leggen van een groot en fysiek Fonq.nl.’

Hieronder vindt u een impressie van het 3D warenhuis, waarin plaats is voor tientallen shop-in-shops:



Concurrentiepositie
Met het virtuele warenhuis geeft Fonq.nl een denkrichting voor de toekomst aan. Volgens Kerssemakers verandert het e-commerce landschap razendsnel en worden ‘de groten steeds groter’. Fysieke locaties kunnen de herkenbaarheid en de service van een online-retailer verbeteren, en daarmee diens concurrentiepositie.

‘Tweede steen’
Kerssemakers stelt dat Fonq.nl verder wil bouwen op het fundament dat is gelegd. Tegen Twinkle zegt hij: ‘Wij zijn als organisatie bezig een tweede steen te leggen voor de toekomst. Vorig jaar zijn we begonnen om onze shops onder één merk te brengen en nu hebben we dat gevisualiseerd. Het is de eerste stap in de beantwoording van vragen als “Wat wil de consument over vijf jaar?” en “Hoe ziet hij een fysiek warenhuis eruit in relatie tot een onlinewarenhuis?”’