Twinkle | Digital Commerce

'Dan begin ik toch zelf zo'n bedrijf'

2017-05-27
180101
  • 5:39

In het kader van het vijfjarig jubileum sprak Twinkle met vijf jonge ondernemers. Naast webwinkeliers vertellen ook b2b-dienstverleners hun verhaal. Wat zijn hun drijfveren, hoe steekt het businessmodel in elkaar en waar denken de ondernemers over vijf jaar te staan?

Tekst: Mirjam Hulsebos

Sander Koppelaar, Next2news
Hij leverde online HR-software en wilde graag bij relevante nieuwsberichten adverteren. Maar dat bleek niet te kunnen. Dan begin ik een dienst waarmee dat wel kan, dacht Sander Koppelaar. Niet veel later was Next2news een feit.

Next2news maakt het mogelijk om bij specifieke nieuwsberichten te adverteren. Bedrijven kunnen met de online-tool zelf binnen enkele minuten een advertentie plaatsen op de website en bij het nieuwsbericht naar keuze. ‘Ik heb voortdurend nieuwe businessideeën, maar je kunt ze niet allemaal uitvoeren. Als iets blijft hangen - en dat was met dit idee het geval - dan ga ik er wat mee doen.’ Hij verkocht zijn vorige bedrijf en benaderde enkele grote uitgevers die enthousiast reageerden. ‘Zij zagen ook dat hier een markt voor was, maar kregen het organisatorisch niet voor elkaar.’ Koppelaar bouwde software die het proces aan de achterkant automatiseert en ontwierp daarnaast een front-end waarin adverteerders op zeer eenvoudige wijze hun banner kunnen uploaden en direct betalen. De eerste partners waren dagbladuitgevers, maar al snel volgden ook doelgroepsites. Ook het klantenbestand groeit snel. Waar hij zich in eerste instantie richtte op het mkb, worden nu ook grote organisaties klant die liever bij specifieke nieuwsberichten willen adverteren dan dat ze een bannercontract met een uitgever afsluiten en maar moeten afwachten bij welke berichten hun advertentie wordt geplaatst. De volgende stap is het buitenland. ‘Wij zijn wereldwijd de eerste met zo’n dienst.’ 

Vincent Hoogsteder, Distimo
Er zijn app-stores te over, wat het voor ontwikkelaars van mobiele diensten lastig maakt om bij te houden hoe vaak hun product is gedownload, in welke winkels en in welke landen. Vincent Hoogsteder liep zelf tegen dat probleem aan bij zijn vorige werkgever, waar hij dagelijks urenlang excelsheets bijhield. Hij legde het probleem voor aan drie vrienden, en zo ontstond Distimo.

Distimo Monitor is een tool voor ontwikkelaars die bijhoudt hoe vaak een app in welke winkels en door consumenten uit welke landen is gedownload. Bovendien kunnen ontwikkelaars inzicht krijgen in hun eigen marktaandeel ten opzichte van dat van concurrenten, zowel overall als per winkel of land. ‘Dit zijn publieke data die iedereen zelf kan verzamelen, maar dan moet je die gegevens per app-store opvragen. Onze tool automatiseert die data.’

Een maand na de oprichting van hun bedrijf in mei 2009 diende zich op een grote telecombeurs ineens een nieuwe doelgroep aan: operators en toestel-fabrikanten die geen flauw benul hadden hoe de markt voor apps zich ontwikkelt. ‘Wij beschikken over marktdata die voor hen ook zeer interessant zijn.’ De omzet komt vooralsnog uit de verkoop van marktinformatie aan deze partijen. Het plan is om op termijn ook Distimo Monitor, de dienst voor ontwikkelaars, betaald te maken. ‘De basisdienst blijft gratis, maar we willen aanvullende diensten ontwikkelen met nog diepgaandere analyses.’ 

Marco Aarnink, Drukwerkdeal.nl
Marco Aarnink en Gert-Jan Voortman zochten vijf jaar geleden een afstudeeropdracht. Omdat ze niets interessants vonden bij de bedrijven in hun netwerk, trokken ze de stoute schoenen aan en begonnen zelf  een bedrijf.

Drukwerkdeal.nl is begonnen als prijsvechter die opdrachten bij internetdrukkerijen in het buitenland liet drukken. Aarnink: ‘Ik kende die markt een beetje. Nederlandse drukkers waren een stuk duurder dan buitenlandse partijen.’ Drukwerkdeal.nl treedt op als ‘orderverzamelaar’. ‘Ons prijsvoordeel is dat wij drukopdrachten op gestandaardiseerde papiersoorten verzamelen, waardoor we de was- en opstartkosten van de pers over meerdere klanten verdelen.’

Door de komst van cowboys die het wat minder nauw namen met service en kwaliteit heeft Drukwerkdeal.nl het roer omgegooid. Maar ook die strategie legt de twee jonge ondernemers geen windeieren: ze zijn marktleider onder de internetdrukkers in Nederland en inmiddels werken er 42 medewerkers met name aan hechte klantrelaties. ‘We focussen nu volledig op customer intimacy. Als je zakendoet met de drukker op de hoek, dan ken je die man en kun je aan de pers kijken als je opdracht wordt gedrukt. Wij willen de klant hetzelfde gevoel geven.’ Daarom zijn er vaste orderbegeleiders voor regelmatig terugkerende klanten, een tracking & tracingsysteem en foto’s van de twee productielocaties: de eigen drukkerij en Drukkerij de Groot. ‘Binnenkort willen we ook filmpjes toevoegen zodat de klant kan zien hoe zijn order wordt gedrukt. Daarnaast willen we Twitter als servicekanaal inzetten om nog beter naar de klant te kunnen luisteren. Natuurlijk blijft een goede prijs belangrijk, maar die is ondergeschikt aan de klanttevredenheid.’  

Rogier Jansen, Taartenwinkel.nl
Wat begon als productgericht concept is uitgegroeid tot een businessmodel waarbij de klant centraal staat. Met Taartenwinkel.nl, Boeketwinkel.nl en Vinowinkel.nl bedienen Rogier Jansen en Eric van Noort grote bedrijven die op zoek zijn naar een relatiegeschenk dat kan worden bezorgd.
Zes jaar geleden begonnen Jansen en Van Noort Taartenwinkel.nl als studieproject voor de opleiding Small Business. ‘Ik wilde een vriend in Canada voor zijn verjaardag met een taart verrassen, maar kwam erachter dat er niet zoiets bestond als een online-taartenwinkel’, vertelt Jansen. De studiepunten werden met succes binnengesleept, maar daarmee was hun bedrijf er nog niet. ‘We moesten immers lokale bakkers ervan overtuigen dat wij extra omzet voor hen konden genereren.’ Een jaar later was Taartenwinkel.nl een feit.

Klanten komen voornamelijk uit de zakelijke markt. ‘Je kunt de taarten voorzien van een logo of bijvoorbeeld de afbeelding van een nieuw product.’ Taartenwinkel.nl werd al snel de preferred supplier van een aantal grote internationals. Maar die willen ook weleens iets anders cadeau doen. En zo ontstonden Boeketwinkel.nl en Vinowinkel.nl. ‘Omdat we het niet beter kunnen dan Fleurop hebben we gekozen voor een ander businessmodel: zelf de bloemen rechtstreeks op de veiling inkopen en er boeketten van maken. Dan hou je grip op de kwaliteit en kan de prijs lager zijn.’ De volgende stap is internationale expansie, te beginnen met Duitsland. ‘Want ook na vijf jaar bestaan er in de landen om ons heen nog geen online-taartenwinkels.’ 

Paul Veugen, Usabilla
In 2008 ontwikkelde Paul Veugen voor zijn studie aan de Universiteit Tilburg een methode om op laagdrempelige wijze via internet feedback van gebruikers op een website te verzamelen.
In 2009 leidde dit tot zijn bedrijf Usabilla, dat in 2010 zijn eerste betalende klanten had. Inmiddels zijn bedrijven als ABN AMRO, Booking.com en TUI klant.

Tijdens zijn studie werkte Veugen bij een internetontwerpbureau dat voornamelijk regionale bedrijven bediende. Daar liep hij tegen het probleem aan dat de bestaande methodes om feedback van gebruikers in te winnen kostbaar en tijdrovend zijn. Dat moet ook anders kunnen, zo dacht Veugen. Drie jaar later heeft hij zesduizend klanten. Het leeuwendeel daarvan heeft een gratis account, maar steeds meer gebruikers zien de toegevoegde waarde van usability-testen en schakelen over op een betaald account met meer opties.

Ondertussen werkt Usabilla hard aan zijn eigen gebruiksvriendelijkheid. ‘Practise what you preach’, lacht Veugen. ‘We merken dat hoe eenvoudiger het voor een bedrijf is om een onderzoek op te zetten, hoe eerder ze diepgaandere en grotere onderzoeken willen doen waarvoor ze een betaald account nodig hebben.’ Waar Usabilla over vijf jaar staat, is niet te voorspellen. ‘Het gaat op het moment zo ongelofelijk hard. In ieder geval willen we onze software de komende jaren koppelen aan andere analysetools, zoals Google Analytics. Dan wordt het voor de klant nog eenvoudiger om statistieken te duiden.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2010.