Twinkle | Digital Commerce

Acht praktische tips voor SEA

2017-05-27
180101
  • 3:23

Het nieuwe jaar biedt een goed moment om te kijken hoe u meer winst kunt halen uit uw pay-per-click advertenties. In dit artikel vindt u 8 stappen die u kunt zetten om uw SEA-inspanningen beter te laten renderen.
 

1. Creëer een uitverkoop
Aan het begin van dit nieuwe jaar zijn er nog steeds online-shoppers op zoek naar goede after holiday deals. Profiteer hiervan door een uitverkoop op te zetten. Promoot dit in uw pay-per-click advertenties en geef couponcodes uit. U verhoogt hiermee uw verkoop en daarnaast ruimt het uw magazijn lekker op.

2. Evalueer uw budget
Veel ondernemers kiezen ervoor om het advertentiebudget na de feestdagen te verlagen. Hoewel het zinvol is om een zorgvuldige blik op uw budget te werpen, hoeft u er niet automatisch in te knippen. Bekijk eens de trends uit het eerste kwartaal van vorig jaar en achterhaal waar uw omzet gelijk bleef. Vind uit wat precies succesvol was tijdens het holiday season en bekijk wat de mogelijkheden zijn om uw business te laten groeien in het nieuwe jaar. Ook in januari zijn er nog steeds shoppers en searchers.

3. Laat een expert naar uw account kijken
Is uw SEA-account fit en gezond? Of kan het in 2011 wel een personal trainer gebruiken? Zoek dit uit met behulp van een expert audit. De prestaties van uw account zijn immers afhankelijk van vele factoren. Zijn uw campagnes correct uitgesplitst? Zijn uw advertenties doelgroepgericht? Worden uw advertenties regelmatig getest op performance? Een deskundige kan al deze vragen beantwoorden en helpt uw account op weg om in het nieuwe jaar succesvol te zijn of te blijven.

4. Houd de inkomsten bij
Elk expertteam zal vertellen dat de opbrengst het allerbelangrijkste is wat retailers moeten bijhouden binnen hun SEA-account. Zorg er dus voor dat u uw conversies en inkomsten bijhoudt. Het beslissen over eventuele veranderingen van uw account om de efficiëntie ervan te maximaliseren en de kosten te minimaliseren, wordt een stuk makkelijker als u over de werkelijke performance data bezit. Verspil niet nog een jaar ‘in het duister’. Bepaal waar uw kansen liggen en profiteer hiervan in het nieuwe jaar. 

5. Bouw sitelinks
Sitelinks zijn ideaal om geïnteresseerde zoekers naar specifieke delen van uw site te leiden. Het is aan te raden om de sitelinks aan de meest algemene campagnes van uw account toe te voegen. Indien u het toevoegt aan longtail keyword ad groups kan het afleiden. Maar als u de sitelinks instelt op uw merk/bedrijfscampagne of uw meest algemene termcampagnes, kunt u een zoeker die bijvoorbeeld op zoek was naar paardenproducten veranderen in een koper nadat hij heeft geklikt op een sitelink voor Engelse zadels.

6. Analyseer 2010 en gebruik de data
Het is nu de tijd om te bekijken wat effectief was in 2010. Bepaal wat potentie heeft voor 2011, en wat opnieuw moet worden beoordeeld. Neem de tijd om uw jaarlijkse en maandelijkse verkoop onder de loep te nemen en maak een balans op van nieuwe trends. Al u eenmaal een beeld heeft welke zoektermen daadwerkelijk verkeer en conversie opleverden in 2010, probeer dan eens een aantal van deze termen via Google Insights. Dit geeft u een idee over nieuwe gerelateerde zoekwoorden voor 2011, en waar deze het meest succesvol zijn. Daarnaast kunt u met Google Insights zoekvolumepatronen vergelijken voor bepaalde regio's, categorieën, perioden en sites.

7. Vernieuw uw advertenties voor het nieuwe jaar
Misschien zijn uw advertenties niet zo actueel en aantrekkelijk voor zoekers dan ze zouden moeten zijn. Wellicht kunnen ze wel een verbetering gebruiken voor 2011? Zorg dat de advertenties beter presteren in het nieuwe jaar door het observeren van de advertentieteksten met hoge doorklikratio’s en conversiepercentages in 2010 en het vernieuwen van onder de maat presterende advertenties, zodat deze meer in lijn komen met de succesvollere campagnes. Zorg dat uw advertenties een call-to-action bevatten en een aansprekende propositie voor uw doelgroep. Loop door uw advertenties heen om er zeker van te zijn dat de url’s naar de juiste landingspagina’s leiden, zeker indien u wijzigingen heeft aangebracht binnen uw site.

8. Weg met het oude
Soms is het gewoon tijd om afscheid te nemen. Bekijk uw account, wees hard en genadeloos en verwijder zoekwoorden, advertentiegroepen en campagnes die niet het juiste resultaat opleveren. Laat oude, slecht presterende campagnes los en kijk naar nieuwe mogelijkheden voor uw bedrijf.

Bron: Practicalecommerce.com