Twinkle | Digital Commerce

Waarom je als webwinkelier geen retourkosten moet rekenen

2017-05-27
180101
  • 4:13

Ook al heeft een consument goede ervaringen met u, als het retourproces moeizaam gaat dan slaat dit snel om. Door het retourproces eenvoudig en gratis te houden, kunt u zorgen dat hij zijn positieve indruk behoudt.

Door kosten in rekening te brengen voor retour werpt u een drempel op voor de klant om in de toekomst opnieuw een aankoop te doen. Econsultancy.com heeft in een artikel een overzicht gemaakt van verschillende e-tailers (uit het buitenland) waarbij kort wordt toegelicht welk retourbeleid zij hanteren.

10 pond
Het eerste voorbeeld is een persoonlijke ervaring van de auteur van het artikel. Hij had onlangs een lampenkap gekocht bij Graham & Green. Nadat het product eenmaal was bezorgd, kwam hij erachter dat de kap te groot was. Op de website las hij dat hij door middel van het retourlabel het product kon terugsturen. Hij moest hiervoor wel contact opnemen met de klantenservice (wat tien minuten in de wachtrij betekende), waarna hij te horen kreeg dat ze het product zouden terugnemen en hij ook zijn geld terugkreeg, maar dat er wel 10 pond van zijn 40 pond werd ingehouden.

Begrijpelijk dat Graham & Green hierdoor onkosten maakt, zo schrijft hijzelf, en deze wil dekken, maar zulke hoge kosten laten klanten wel twee keer nadenken om nog een keer iets bij deze shop te bestellen. Daarbij is het feit dat deze heffing niet goed duidelijk wordt gemaakt in de retourvoorwaarden ook ergerlijk:



Doorrekenen
Het is van groot belang dat webwinkeliers zo veel mogelijk doen om het aantal retouren te minimaliseren (door bijvoorbeeld gedetaileerde productinformatie te geven en afbeeldingen/productvideo's te plaatsen) maar een deel van de klanten zal nog steeds zijn producten willen retourneren. Dit kan zijn omdat kleding niet valt of past zoals gedacht, of omdat iets er in het 'echt' gewoon anders uitziet of een ongewenst cadeau blijkt te zijn - wat veel het geval kan zijn nu rond kerst. En uiteraard maakt u daar als webwinkelier kosten door, maar het is beter om het gemiddelde retourpercentage om te zetten naar kosten die je doorrekent in de prijzen van de producten en initiële bezorgkosten dan dat je klanten straft door een bedrag te vragen voor het terugsturen van een product.

Argos
Voor een multichannel-retailer als Argos is het retourenproces al een stuk gemakkelijker doordat klanten hun producten ook kunnen terugbrengen bij een lokale winkel. Het is dan ook essentieel dat multichannelspelers deze optie aanbieden. Voor klanten die geen voorkeur geven aan het retourneren van producten in een winkel, heeft Argos een andere gemakkelijke oplossing. Klanten kunnen binnen dertig dagen telefonisch contact opnemen om een gratis regeling te treffen. Hieronder staat beschreven hoe dit in zijn werk gaat (hier op de site van Argos):



Marks & Spencer
Marks & Spencer hanteert in de winkel zogenoemde no-hassle retourvoorwaarden en ook het retourbeleid voor de online-shop is eenvoudig. De retailer biedt namelijk gratis retour via de winkels en het antwoordnummer. Dit is niet zo gemakkelijk als het regelen van een afspraak om het op te komen halen, maar klanten zijn in ieder geval niet aan kosten gebonden.



John Lewis
Het retourbeleid van John Lewis is iets strenger; deze retailer betaalt alleen de initiële bezorgkosten terug als het product binnen zeven dagen na aankoop wordt teruggestuurd. Het is niet duidelijk of de kosten van het terugzenden worden gedekt door John Lewis of niet.

Next
Next neemt producten retour maar berekent wel kosten als je alle producten terugstuurt en dus het gehele aankoopbedrag terugvraagt. Deze kosten bedragen 3,99 pond - geen heel hoog bedrag en daarnaast is er ook de optie om het gratis terug te brengen bij een van de vestigingen.

Sports Direct
Het retourbeleid van Sports Direct, dat wordt getoond op de productpagina’s, is een voorbeeld van voorwaarden waardoor mensen afgeschrikt kunnen worden. De toon van de tekst is vrij hard en klanten die producten terugsturen, draaien zowel op voor de bezorg- als de retourkosten.



Webtogs
Als je een coulante retourenregeling voert, is het een aanrader om deze te gebruiken als één van je unique selling points - zoals Webtogs doet op zijn homepage (zie afbeelding hieronder).



Al zit er wel een kleine kanttekening aan: Webtogs rekent namelijk 2,20 pond aan zijn klanten door voor het retourneren van producten, maar dit is geen schrikbarend hoog bedrag.

Glasses Direct
Glasses Direct is een bedrijf met een goede reputatie wat betreft klantenservice, en het retourbeleid is zoals je verwacht van een dergelijke retailer:



Deze webshop geeft daarnaast de mogelijkheid om thuis brillen te passen met een gratis retourbeleid, wat prominent zichtbaar op de site is te lezen.

Kosten vs. verliezen
Webwinkeliers moeten veelal hard knokken om hun klanten te behouden. Het bieden van een gratis retourbeleid kan hierop van positieve invloed zijn. Want als consumenten weten dat zij producten zonder problemen en zonder onkosten kunnen terugzenden, zijn ze al veel eerdere bereid tot een aankoop.

Maar als de kosten voor terugzenden te hoog zijn of het kost de klant te veel moeite dan is de kans aanwezig dat hij door deze negatieve ervaring niet meer terugkomt, zowel online als offline. Weeg daarom de kosten voor het dekken van retouren af tegen het risico om uw klanten te verliezen.

Bron: Econsultancy.com

In Twinkle-01 2011, die op 11 januari verschijnt, kunt u een artikel lezen over retouren met Nederlandse voorbeelden.