Twinkle | Digital Commerce

Het nut van zakelijk bloggen

2017-05-26
180101
  • 2:25

Bij het inzetten van sociale media denken (r)etailers doorgaans aan platformen als Hyves, Twitter of Facebook. Het starten van een blog wordt vaak over het hoofd gezien, terwijl dat juist een heel mooi medium is om kennis te delen en de interactie met de bezoeker te zoeken. 

'Waarover moet ik schrijven?'
Onderwerpen zijn er genoeg: denk aan uitgebreide productreviews inclusief video's, aan het (al dan niet duurzame) productieproces, aan een (video)interview met een leverancier, aan innovatie binnen de branche of productgroep. Je kunt ook schrijven over waardoor je als expert geinspireerd raakt, over waarom je ondernemer bent en over wat je drijft. Kortom, voldoende onderwerpen om over te schrijven.

(Actuele) content is king!
Zoekmachines zoals Google houden rekening met de actualiteit van content. De kans om beter gevonden te worden neemt toe naarmate je structureel nieuwe en relevante content publiceert. Daarnaast neemt (waarschijnlijk) het aantal relevante inbound links toe, wat ook weer een positieve impact heeft op SEO. Met behulp van een blog kun je inhaken op de actualiteit; door het gebruik van bepaalde keywords heeft dit direct invloed op SEO.

Levensduur
Twitter is een prachtig medium om direct het dialoog met de klant aan te gaan, maar de 'levensduur' van een tweet is vrijwel nooit langer dan een dag. Een blogpost is veel langer actueel. In een blogpost ben je ook niet beperkt tot 140 karakters - soms is dit nu eenmaal te kort. Uiteraard zijn er voor blogposts wel bepaalde regels die de leesbaarheid vergroten.

Informeel
De artikelen die op een blog gepubliceerd worden, hebben vaak een informeel en persoonlijk karakter. Geen lange officiële zinnen of persberichten. In het geval van een probleem bijvoorbeeld is het een mooie methode om - letterlijk - tekst en uitleg te geven of om zelfs excuses en een oplossing aan te bieden.

'Hoeveel meer producten ga ik ervan verkopen?'
Op voorhand is niet te voorspellen wat de impact op conversie, verkeer, gemiddelde orderwaarde of loyaliteit is. Dat is geheel afhankelijk van de kwaliteit van de artikelen. Tevens is het resultaat vaak pas op langere termijn meetbaar. Zaken die relevant zijn om te meten, zijn bijvoorbeeld:

  • Het aantal (direct en organische) bezoekers en abonnees op een blog;
  • Blog-to-comment ratio; hoeveel reacties worden er per blogpost achtergelaten?;
  • Het aantal bezoekers dat vanuit een blog door klikt naar de webshop;
  • Conversie, gemiddelde orderwaarde en herhaalaankopen segmenteren naar blogbezoekers.

Het doel is uiteindelijk om een relatie van vertrouwen met de bezoeker op te bouwen. Dit vertrouwen komt er niet door alleen te schrijven over hoe fantastisch een bepaald product of je dienstverlening is. Leef je in in de klant; wat is nu écht interessant om te lezen en waardevol om te delen? Experimenteer en doe ervaring op met wat wel en wat niet werkt aan de hand van cijfers.

Toch blijft - naar mijn gevoel - het aantal bloggende retailers vooralsnog beperkt. Klopt dat? En zo ja, wat zou daar de reden van zijn?