Twinkle | Digital Commerce

Cor Molenaar interviewt Felix Meurders

2017-11-11
180101
  • 3:52

Felix Meurders besteedt in zijn programma Kassa regelmatig aandacht aan webwinkels. Hij juicht de komst van het Thuiswinkel Waarborg toe, maar ziet ook nog veel misstanden in de branche. Hieronder vindt u, in woord en beeld, een interview gaf aan Cor Molenaar.

Cor Molenaar, voorzitter van de Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg en bijzonder hoogleraar eMarketing & Distance Selling aan de School of Management (Erasmus Universiteit), ondervroeg de VARA-presentator over zijn ervaringen met webwinkels.

Tekst: Mark Hemmer*

Ontvangen jullie veel klachten over internet?
‘Het zijn er, misschien dankzij de opkomst van keurmerken, minder dan vroeger. In het begin was het echt wildwest en kon er werkelijk van alles gebeuren. Ik herinner me nog het verhaal van een dure camera die werd aangeboden via Marktplaats. De camera kon alleen worden opgestuurd; ophalen was niet mogelijk. De klanten betaalden vooruit - wat altijd dom is om te doen - en uiteindelijk kwam er een neppostbode aan de deur. Die leverde een zak zand in plaats van een camera. We hebben dit met een verborgen camera gefilmd en de postbode in de kraag gegrepen. Dergelijke dingen gebeuren nog steeds. We zijn nu weer met een internet-oplichtingsverhaal bezig van een jongen die allerlei elektronische apparatuur aanbiedt en niet levert. Die jongen loopt fluitend binnen. Ons valt trouwens op dat de politie hier maar heel weinig aan doet. Wij hebben de dader makkelijk kunnen achterhalen, dus dat moet de politie zeker kunnen. Maar het staat niet hoog op het prioriteitenlijstje. Zelfs aangifte doen is niet altijd mogelijk.’

En heb je Marktplaats hier ook mee geconfronteerd?
‘Marktplaats belooft dat ze haar adverteerders screent. Maar het is voor hen ook lastig, ze hebben zo veel advertenties. Je hebt als consument natuurlijk ook een verantwoordelijkheid.’

Wat vind je van het Thuiswinkel Waarborg?
‘Dit is een goede ontwikkeling. Daardoor weet je als consument dat de partij waarmee je op internet zaken doet, is te vertrouwen. Maar we volgen de aangesloten leden nauwlettend. Mocht het zo zijn dat één van de leden zich niet houdt aan de voorwaarden, dan wordt hij door ons natuurlijk keihard aangepakt. We zijn een onafhankelijk journalistiek programma en gaan er snoeihard in als er iets mis is.’

Heel belangrijk voor webwinkeliers is dat zij in contact komen met klanten. Nu zijn zij geconfronteerd met de antispamwet. Wat vindt Kassa daarvan?
‘Voor consumenten is die antispamwet natuurlijk een zegen. Enkele jaren geleden werden we vooral bestookt met mailtjes over Viagra en penisverlengers. Over die verlengers hebben wij ooit onze best bekeken uitzending gemaakt. We hebben onderzocht of dat werkt. Een specialist uit Groningen hielp iedereen uit de droom. Ondernemers kunnen tegenwoordig toch op veel sympathiekere manieren hun klanten informeren, bijvoorbeeld door het sturen van een nieuwsbrief.’

Bestel je zelf ook veel op internet?
‘Ik bestel me suf op internet. Ik weet nog goed dat ik de eerste keer drie cd’s bestelde in de VS. Ik was als een kind zo blij dat ze ook echt aankwamen. De volgende keer kocht ik er direct twintig; toen kreeg ik de douane op m’n dak, die eiste dat ik invoerrechten en btw zou betalen. Met als gevolg dat die cd’s bijna net zo duur waren als in Nederland.’

Heb je tips voor webwinkeliers?
‘Webwinkels moeten een goede uitstraling hebben. Daar let ik altijd op. Bovendien vind ik de gebruiksvriendelijkheid van de site erg belangrijk en ik pleit ervoor dat klanten op een makkelijke en veilige manier kunnen betalen. Dus voorkom dat een klant vooruit moet betalen. Natuurlijk is een goede service enorm belangrijk. Hoe beter de service, hoe sneller de populariteit van een webwinkel groeit.’

Welke rol gaat Kassa spelen in relatie tot webwinkels?
‘Wij blijven internet scherp volgen en de oplichters achter de broek zitten. We geven onze kijkers tips over hoe je moet handelen op internet. We zullen ook aandacht besteden aan de vraag hoe je eventuele oplichters opspoort. Niet dat we onze kijkers aansporen om zelf achter een oplichter aan te gaan en eigen rechter te spelen, maar zij kunnen andere consumenten dan weer waarschuwen. Want malafide bedrijven zijn er nog steeds.’  
____________________

Felix Meurders
Felix Meurders is presentator van het wekelijkse, veelbekeken consumentenprogramma ‘Kassa’. Tevens is hij te beluisteren op de radio: elke zaterdag in ‘Spijkers met Koppen’ (Radio 2) en op werkdagen in ‘Radio Kassa’ (Radio 1). Felix begon als dj bij Radio Luxemburg en Hilversum 3 (tegenwoordig 3FM). Hij werkte daarnaast als voetbalverslaggever en later als presentator van ‘Langs de Lijn’. Zijn werkzaamheden voor tv begonnen met ‘Voetbal ‘80’. Daarna volgden ‘NOVA’, ‘Studio Sport’ en het journalistieke dagelijkse magazine ‘Middageditie’. Het mediaprogramma ‘De Leugen Regeert’ heeft onder zijn leiding negen succesvolle seizoenen gekend.
____________________

* Marc Hemmer stelde bovenstaande tekst samen uit een videointerview tussen Felix Meurders en Cor Molenaar. Het artikel verscheen eerder in Twinkle 4 -2010.

U kunt het hele gesprek tussen Meurders en Molenaar hieronder bekijken.