Twinkle | Digital Commerce

Tweakers.net: van forum tot competente vergelijker

2017-05-27
300291
  • 4:17

Tweakers.net, de grootste Nederlandse technologiesite, werd uitgeroepen tot ‘Website van het Jaar 2009’.  Volgens het Nederlandse publiek is het de  beste site in de categorie nieuws en informatie en daarnaast bleek Tweakers’  Pricewatch zowel de beste als de populairste vergelijkingssite.

De Pricewatch is een begrip onder webwinkeliers. ‘Dit is één van de weinige systemen dat webshops naar alle redelijkheid beoordeelt’, vindt uitgever Daniël Kegel.

Tekst: Tonie van Ringlestijn

Tweakers.net is momenteel de populairste Nederlandse site op technologisch gebied met maandelijks ruim drie miljoen unieke bezoekers. Twaalf jaar geleden was Tweakers.net nog een forum voor fanatieke computeraars die graag knutselen - ‘tweaken’ - aan hun pc. Andere sites misten destijds het hechte gemeenschapsgevoel dat Tweakers.net wel had, vertelt uitgever Daniël Kegel die al vanaf het begin bij Tweakers.net is betrokken. ‘Allerlei sites smeten met geld en hadden business-plannen, wij niet. Voor ons telde alleen de community.’ Dat bleek juist de succesfactor. ‘Gebruikers hielpen elkaar. De bereidheid om kennis te delen met anderen was én is erg groot.’

Handmatig
Pricewatch, de prijsvergelijker van Tweakers.net ontstond ook op deze manier: forumleden hielden handmatig prijzen bij van computeronderdelen. De Pricewatch groeide uit, net als heel Tweakers.net, tot een professionele uitgave. De site voert technische specificaties van alle producten zelf in. Kegel vertelt: ‘We houden dit in eigen hand. De informatie uit externe productdatabases is in onze ervaring van mindere kwaliteit dan die wij handmatig invoeren.’ Meer dan tweehonderd webwinkels op het gebied van
computers, telefoons en andere elektronica zijn aangesloten bij de Pricewatch. Tot eind 2007 betaalden ze een vast maandbedrag aan Tweakers.net, maar nu rekenen ze af per klik. ‘Het vaste bedrag was niet eerlijk voor shops die weinig leads kregen’, verklaart Kegel. Voldoet een webwinkel aan bepaalde voorwaarden, zoals nette prijsinformatie en een KvK-registratie, dan komt de site in de Pricewatch. Tweakers.net controleert de betrouwbaarheid niet vooraf. ‘We doen geen proefbestellingen en zetten geen mysteryshoppers in. Bezoekers geven zelf beoordelingen over webwinkels. Dat werkt goed’, aldus Kegel.

Trucs & gescheld
In de Pricewatch kunnen bezoekers webshops punten geven over onder meer de verzending en aftersales. Net als alle sites waar bezoekers zelf kunnen reageren, moet ook Tweakers.net regelmatig ingrijpen. Zo wordt bijvoorbeeld feedback van een enkele regel bijna altijd verwijderd. Maar ook gescheld en nepreacties vergen continu de aandacht, zegt Kegel. Webwinkels proberen ook wel eens de populariteit van de Pricewatch te misbruiken, door onder andere het aanleveren van te lage prijzen. Na doorklikken vanaf de Pricewatch is het bedrag dan hoger. Bij gloednieuwe producten leidt een link op de Pricewatch soms naar de homepage van een webshop, omdat het product nog niet eens leverbaar is. Dit soort trucs mogen niet, maar Kegel erkent dat het gebeurt. ‘Ik vraag me af of webwinkels die dit doen er echt baat bij hebben. Denk je dat veel bezoekers wel bestellen als de prijs na doorklikken hoger is dan ze in de Pricewatch zagen? Ik geloof dat niet.’ Bezoekers melden zelf foute prijzen en links bij het Pricewatch-meldpunt. Gaat een bepaalde webwinkel vaak in de fout, dan neemt Tweakers.net contact op. Bij herhaling kan verwijdering volgen. Dat geldt ook voor webwinkels waar massaal over wordt geklaagd. Kegel: ‘Het gebeurt zelden, maar het komt voor dat we webwinkels verwijderen omdat ze te onbetrouwbaar zijn.’ Soms plaatsen webwinkels positieve nepbeoordelingen over zichzelf of negatieve reviews over concurrenten. ‘Dat blijft lastig te controleren. Dit soort gedrag hoort helaas bij internet. We proberen het zoveel mogelijk te voorkomen. Bij twijfel kijken we of er sporen zijn die leiden tot een verdenking van misbruik’, vertelt Kegel. Vergeleken met concurrenten vindt Kegel de eigen Pricewatch ‘buitengewoon geavanceerd’. ‘Er is bij ons weinig ruimte voor gescheld of juist teveel hosanna. We weten één van de weinige systemen in stand te houden waar webwinkels naar alle redelijkheid worden beoordeeld. Dat is het resultaat van tien jaar lang finetunen.’

Mobiel en tv
Verdere verbeteringen in de Pricewatch zijn op komst. Zo kunnen bezoekers binnenkort een profiel met gewenste of gekochte gadgets bijhouden. Ook kunnen ze dan aanbevelingen krijgen. De wensenlijstjes maken wellicht ook groepskortingen voor Tweakers.net-leden mogelijk, stelt Kegel, maar dit is nog geen concreet plan. Wel duidelijk is de komst van een iPhone-applicatie, ook voorzien van advertenties. Mogelijk zorgt mobiel bezoek aan de Pricewatch voor lagere conversie. ‘Mensen zullen niet snel vanaf hun telefoon een bestelling plaatsen’, stelt Kegel. Naast smartphones zal de komende jaren ook de tv steeds belangrijker worden voor e-commerce, denkt hij. ‘Nieuwe televisies hebben steeds vaker basale internetfunctionaliteit ingebouwd in de vorm van widgets. Dat is wellicht interessant als nieuw verkoopkanaal. Maar niet dit jaar al.’

Streven
Na tien jaar bij Tweakers.net heeft Kegel er nog geen genoeg van. ‘Voor Nederlandse internetbegrippen stammen we uit het stenen tijdperk, we moeten ons blijven aanpassen.’ Zakelijke ambities heeft hij nog genoeg. ‘Tweakers.net kan commercieel succesvoller worden door grote elektronicamerken te overtuigen van het nut van online-adverteren. Bedrijven als Samsung of Philips hebben nog steeds enorme budgetten voor tv-reclames. Maar op internet kunnen ze dat geld veel effectiever besteden.’  
____________________

Tweakers.net in cijfers
3 miljoen unieke bezoekers per maand
60 miljoen pageviews per maand
313.000 geregistreerde leden
8000 reacties per dag
25 medewerkers en circa 100 vrijwilligers per dag

De Pricewatch in cijfers
8 miljoen pageviews per maand
650.000 unieke bezoekers per maand
363.827 producten
1.272.604 prijzen
217 webshops

____________________

Daniël Kegel
Daniël Kegel studeerde planologie toen hij eind jaren negentig bij Tweakers.net begon als redacteur. Hij werd in 2003 directeur en is sinds de overname door VNU Media in 2006 uitgever van Tweakers.net.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2010.