Twinkle | Digital Commerce

shazam voor wijn van offline verleiding naar online transactie

2017-11-08
180101
  • 2:48

Nieuwe technologie is nog niet zo stevig doorgedrongen in de conservatieve wijnmarkt. Veel wijnhandelaren maken nog factuurtjes in Wordperfect of zelfs met de hand en het meest geavanceerde hulpmiddel wat men gebruikt is het steekkarretje.

Echter, nu zag ik op de Duitse website Wein-plus.de een bericht dat het Toscaanse wijnbedrijf Tenuta dell Ornellaia een geavanceerd technologisch middeltje heeft omarmd, met als doel de vervalsingen tegen te gaan. Dit wijnbedrijf wil de etiketten gaan uitrusten met RFID-tags om zo de echtheid te kunnen garanderen. Behalve dat ik me afvraag hoe dit de authenticitiet garandeert (RFID-tags moet je koppelen aan de wijn en niet aan het etiket), vind ik het jammer dat men dit mooie stukje technologie niet gebruikt ten behoeve van marketing.

Als ik wijnproducent zou zijn, zou ik eens naar andere branches kijken en lering trekken hoe nieuwe technologie ingezet kan worden om echt meer geld te verdienen.

Marketingtrucs
Ikzelf ben altijd fan van de marketingtrucs die Apple bedenkt. Zo geloof ik bijvoorbeeld dat de iPad een soort van 'Gillette truc' is: iPad onder de kostprijs verkopen (c.q. scheerhouder onder de kostprijs verkopen), en de leverage pakken op de digitale boeken (c.q. de leverage pakken op de scheermesjes). Hewlett Packard doet dat natuurlijk ook met zijn printers en de iPod deed iTunes exploderen.

Ikzelf gebruik een iPhone en één van de mooiste apps vind ik Shazam. Soms hoor ik muziek die ik leuk vind en die wil ik dan gelijk kopen. Er is dan een heel kort en intens koopmoment. Shazam stelt mij meteen in staat het nummer te ‘taggen’ en binnen 15 seconden weet ik wat voor muziek ik hoor. Zodra ik deze informatie op mijn iPhone zie, kan ik deze muziek met één druk op de knop kopen in iTunes! Ik kan dus direct geconverteerd worden in het hele korte moment dat ik ‘koopgeil’ ben. En verdraaid, ik trap er telkens in ook. Een prachtig middel om een consument van een offline-verleiding per ommegaande te converteren naar een online-transactie.

Wijnkoopmoment
Wel haast identiek is het koopmoment dat vele wijndrinkers kennen. Zo drink je bijvoorbeeld een wijn in een restaurant in Nederland of op een terras in Barcelona. Als deze wijn je bevalt, maak je al gauw een notitie of je maakt een foto van het etiket om een en ander te onthouden. Maar op het bewuste moment dat jij van die wijn aan het genieten bent, kun je niet geconverteerd worden tot een betalende klant. Best zonde. De 'koop-spanningsboog' is maar kort; dat papiertje met de notitie raakt zoek en als je de foto van het etiket na twee weken weer eens ziet is je koopdrift vrijwel in zijn geheel afgenomen.

'Shazam' voor wijn
Nog even en elke telefoon biedt de mogelijkheid RFID-tags of QR-codes te lezen én iedereen (zoals nu in Japan) weet wat een QR code bijvoorbeeld is.

Stel je nou voor dat elke wijnfles op het achteretiket een QR-code zou bevatten. Hou je telefoon maar eens tegen het dit plaatje en scan de QR-code. Heb je geen QR-reader op je telefoon, kijk dan hier hoe je er eentje kunt krijgen. Als je de code op de fles scant, zie je dat je per ommegaande van offline naar online getrokken wordt, alwaar je direct geconverteerd kan worden tot een betalende klant.

De techniek stelt niet veel voor. Alleen moet je de wijnproducenten in beweging zien te krijgen. En als die niet willen, dan kunnen altijd de wijnimporteurs nog in beweging komen. Ergo, ik vraag me af of we dit simpel te implementeren marketingtrucje ooit wel zullen zien op wijnflessen...