Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: 'Als 'n winkel in de woestijn'

2017-05-27
180101
  • 4:13

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Kwartetcadeau.nl maakt kwartetten met eigen foto’s en zelfverzonnen tekst mogelijk. Blijfwijs.nl is een speelgoedwinkel met educatieve spellen en via Shopabox.nl kunt u iemand - of uzelf - verrassen met een box vol onbekende inhoud.

Tekst: Janine Purola

Kwartetten, wie kent het niet? Het spel waarbij je zoveel mogelijk vier bij elkaar horende kaarten moet verzamelen. Marcia Hooimeijer en Ernst van der Weijden zagen in dit spel mogelijkheden en startte Kwartetcadeau.nl. Hooimeijer: ‘Veel mensen maken met een hoop knip- en plakwerk zelf kwartetspellen voor allerlei bijzondere gelegenheden zoals vrijgezellenfeesten, verjaardagen en jubilea. Wij bieden een digitaal alternatief. Met Kwartetcadeau.nl kun je zelf online een kwartetspel maken met je leukste foto’s in een oplage van één stuk.’

Samenwerking
Door hun passie voor internet en de uitdaging om een nieuw concept leven in te blazen, zijn Hooimeijer en Van der Weijden aan Kwartetcadeau.nl begonnen. Dit is een onderdeel van het overkoepelende bedrijf Dodidop bv, dat ze samen hebben opgericht. Met haar studie Psychologie, waarmee ze is afgestudeerd op consumentengedrag, en zijn jarenlange ervaring op het gebied van internet en online-ondernemen, hebben ze de nodige kennis in huis. Hooijmeijer: ‘Ik houd me vooral bezig met de kant van de klant: wat verwacht de klant van ons en op welke manier kunnen we daaraan voldoen en liever zelfs verrassen.’

Klantbeleving
Gebruiksgemak en klantvriendelijkheid hebben dan ook hoge prioriteit voor Kwartetcadeau.nl. ‘Alleen het vinden van het gat in de markt is niet genoeg; de uitvoering is net zo belangrijk. De gebruiker en zijn wensen staan bij ons centraal. De combinatie van vernieuwing en positieve klantbeleving is naar ons idee de grootste succesfactor.’

Marketing
De uitdaging ziet het stel vooral in het ­creëren van naamsbekendheid. Hooimeijer: ‘Als beginnende webshop sta je in eerste instantie als een winkel in de woestijn. Niemand weet dat je bestaat. Het is een blijvende uitdaging om aandacht te vinden zonder met groot geld te smijten’. Redelijk wat free publicity heeft de ondernemers hierin al deels geholpen. Daarnaast werken ze veel met partners samen en staan ze open voor nieuwe samen­werkingen. Naar eigen zeggen, levert dit al snel een breed netwerk op. ‘Verder zijn we op het gebied van social media vooral actief op Twitter en zijn we momenteel aan het kijken naar een volgende stap wat betreft marketing.’

New business
Ook wordt er hard gewerkt aan een ­volgend project binnen Dodidop bv. ‘Wat het precies is, kunnen we op dit moment nog niet zeggen. Wel dat het weer een concept is waar foto’s en gebruiksgemak centraal staan’, vertelt Hooimeijer. Het duo heeft dan ook het streven om van Dodidop bv een verzamelplek van internetconcepten te maken. ‘Natuurlijk gaan we intussen ook net zo hard door met het uitbouwen en doorontwikkelen van Kwartetcadeau.nl.’     

____________________

Blijfwijs.nl
De markt voor educatieve spellen voor het basisonderwijs is groeiende. Maar een centrale plaats met een compleet overzicht van spellen die de markt biedt, was er in de ogen van Ingrid van der Kruis nog niet. Dus startte ze Blijfwijs.nl, een webshop met educatief speelgoed voor het basisonderwijs onder één dak. Van der Kruis: ‘Ouders - “Thuis oefenen we de tafels ook” - behoren tot de doelgroep, maar ook scholen, logopedisten, remedial teachers en andere professionals binnen de onderwijssector.’ Daarnaast is de webshop ontstaan uit de behoefte naar uitdaging. ‘Na de geboorte van mijn oudste zoon, wilde ik niet meer uren maken bij mijn vaste baan omdat ik genoot van de tijd thuis. Ik wilde wel meer uitdaging en een webshop runnen is goed in te plannen binnen een druk gezinsleven.’ De ambitie voor Van der Kruis is uiteindelijk om fulltime voor Blijfwijs.nl aan de slag te gaan. ‘Het lijkt mij geweldig om mijn idee volwassen te zien worden.’ Hiervoor wil ze in de loop van 2010 gaan investeren in marketing. ‘Er zal onder andere geadverteerd gaan worden in maandbladen gericht op verzorgers en verder wil ik Blijfwijs.nl uitbouwen met gratis ondersteunde diensten zoals een sommengenerator, spellingsoefeningen en dergelijke. Op deze manier hoop ik klanten regelmatig terug te zien en van Blijfwijs.nl een begrip te maken.’

____________________

Shopabox.nl
Erwin ter Laak heeft in december 2009 de webshop Shopabox.nl gelanceerd, waar de klant een box met onbekende inhoud kan aanschaffen. ‘Het is ontstaan vanuit de gedachte dat consumenten zich graag laten verrassen. Daarnaast hebben veel distributeurs grote voorraden in het magazijn liggen, maar willen de prijs in de markt niet onder druk zetten. Aangezien Shopabox.nl slechts een aantal hints geeft over de inhoud, kunnen wij deze artikelen alsnog verkopen tegen een lage prijs, zonder de prijs onder druk te zetten.’ Ter Laak richt zich met zijn boxen op zowel mannen en vrouwen tussen de achttien en veertig jaar. ‘De box bevat diverse producten van A-merken op het gebied van trends, elektronica, lifestyle, gadgets en beauty.’ Daarnaast wil Ter Laak in de nabije toekomst ook themaboxen gaan verkopen. Rond maart 2010 start de webshop met een affiliateprogramma om Shopabox.nl meer op de kaart te zetten. Verder heeft hij een aantal aanvragen van andere websites lopen die de box op hun eigen site willen gaan verkopen. Ter Laak: ‘De grootste uitdaging zal zijn om de klant iedere keer weer te blijven verrassen. Aangezien wij een concept hebben met - tot nu toe - slechts één box in de aanbieding, zal de inhoud keer op keer uniek en voordelig moeten zijn.’ 

____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2010.