Twinkle | Digital Commerce

De (on)zin van Twitter

2017-05-26
180101
  • 1:56

Twitter. Wat moet je er nu mee? Als ik het aan cursisten en studenten vraag, moeten ze er nog vaak om lachen. ‘Natuurlijk gebruik ik het niet. Het gaat toch niemand iets aan wat ik nu aan het doen ben.’ Of: ‘Ach, ik heb het geprobeerd maar na tien tweets wist ik echt niet meer wat ik moest schrijven.’

Ik ben het met ze eens. Je moet wel een verhaal hebben én een duidelijk doel voor ogen, anders heeft het geen zin. 

Twitter kan voor bedrijven en ZZP’ers een kans zijn om hun gezicht, ofwel hun persoonlijkheid, te laten zien. Twitter biedt bij uitstek de mogelijkheid om jezelf te profileren. Voor ZZP’ers is Twitter een kans om het netwerk eens goed uit te breiden. Door beslissers uit je netwerk te volgen, kun je snel je eigen netwerk vergroten. Zo weten ze meteen wie je bent en de kans is groot dat ze jou ook gaan volgen. Hoe meer ‘followers’ je hebt, hoe groter de kans dat ook jouw verhaal wordt opgepakt.

Bedrijven die Twitter willen inzetten, moeten wel ‘talk value’ -hebben; ze moeten een verhaal kunnen en willen vertellen. Ze moeten ook verder gaan dan het vermelden van algemene persberichten die je ook op de site kunt terugvinden. Twitter moet een meerwaarde bieden. Geef je ‘volgers’ exclusieve Twitter-aanbiedingen, breng ze als eerste op de hoogte van nieuwsfeiten of discussieer over bepaalde onderwerpen. De input van jouw Twitterfans zouden je verder kunnen helpen met interne bedrijfsdiscussies. Niet onbelangrijk, jij kweekt sympathie en jouw Twitterfans voelen zich betrokken. 

Indien je gaat Twitteren, doe het dan met een doel. Meet ook het effect van dit medium op het gebied van traffic naar je website en de webconversie. Bij een aantal bedrijven heb ik al gezien dat het verkeer uit Twitter een substantieel onderdeel uitmaakt. Het heeft dus zeker zin. Als je maar een verhaal hebt en het gestructureerd aanpakt. 

Oh ja, één van de laatste trends is het ‘domeinkapen’ op Twitter. Vooral bij generieke namen is het mogelijk dat je bedrijfsnaam al weg is. Dus ook als je besluit niet te gaan Twitteren, leg in ieder geval je bedrijfsnaam vast, voordat een ander het doet.

Deze posting verscheen eerder als column in Twinkle 03-2010.