Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper bezoekt Thuisbezorgd.nl

2017-11-09
180101
  • 5:18

Jurgen Nijhuis, in het bezit van vele aliassen en alter ego’s, bezoekt voor Twinkle webwinkels. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de shops op een flink aantal punten. Dit keer: Thuisbezorgd.nl.

Tekst: Jurgen Nijhuis

____________________

Per onderwerp geef ik een waardering van:

- - (slecht)
- (matig)
+/- (neutraal)
+ (goed)
++ (uitstekend)

Per hoofdonderwerp geef ik een gemiddelde van de subonderwerpen.
____________________

Algemene eerste indruk -
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die met bewondering de homepage van Thuisbezorgd.nl (ook bereikbaar via Citymeal.com, Takeaway.com en een hele reeks andere domeinnamen) zullen bekijken. Deze is behoorlijk Spartaans uitgevoerd en, afgezien van een aardige i mage fader met smakelijk uitziende gerechten, is er bar weinig gedaan om de ingangspagina een aantrekkelijk uiterlijk te geven. Het ziet er eenvoudig en - qua design - nogal rommelig en gedateerd uit. Het knullige logo maakt de eerste indruk er ook niet beter op.

Verder is er nauwelijks (interessante) content op de homepage te vinden om bezoekers te enthousiasmeren en een imago neer te zetten. Gemiste kansen; dan pakt de grootste concurrent Justeat.nl het heel wat beter aan.

Aanbieder +

Contactinformatie en bereikbaarheid +
In het colofon staat summier contactinformatie vermeld, bestaande uit: naam, adres en faxnummer. In de algemene voorwaarden staan nog het KvK-nummer en een algemeen e-mailadres genoemd, en via de FAQ’s kun je diverse mailformulieren gebruiken. Een telefoonnummer ontbreekt helaas. Al met al is het een beetje sprokkelen maar de aanwezige informatie is net voldoende. Jammer dat Thuisbezorgd.nl niet per telefoon bereikbaar is.

Testmailtje +
Ik stuurde 's avonds een mail waarin ik een onduidelijkheid aankaartte, op deze mail werd tot mijn verrassing binnen een half uur gereageerd met een verzoek om een toelichting. Mijn reactie hierop werd helaas niet meer beantwoord door Thuisbezorgd.nl. Ik geef ze het voordeel van de twijfel, maar ik heb het idee dat het toeval was dat ik in eerste instantie een snelle reactie kreeg.

Algemene voorwaarden ++
De voorwaarden van Thuisbezorgd.nl zijn bondig en duidelijk. Het blijkt maar weer eens dat voorwaarden helemaal niet in juridisch jargon gesteld hoeven te worden. Nu moet ik wel zeggen dat Thuisbezorgd.nl er ook niet zoveel werk van hoeft te maken, hun dienstverlening is immers - relatief gezien - erg eenvoudig en stopt bij het doorgeven van bestellingen. De hele orderafhandeling valt volgens eigen zeggen niet meer onder hun verantwoordelijkheid.

Privacyreglement ++
De privacybepalingen van Thuisbezorgd.nl zijn opgenomen in de algemene voorwaarden. Ze zijn helder en to the point. Ook inhoudelijk staan er geen opmerkelijke zaken in; Thuisbezorgd.nl gaat netjes om met privégegevens.

Garanties n.v.t.
Doordat de site alleen menu-informatie verstrekt, betalingen int en bestellingen doorgeeft, is er niets om garantie op te geven. Is een klant niet tevreden over de afhandeling van een order of over de kwaliteit van eten of bezorging, dan dient hij in eerste instantie aan te kloppen bij het betreffende restaurant. Mocht het tot een conflict komen tussen klant en restaurant, dan zal Thuisbezorgd.nl op verzoek bemiddelen om tot een passende oplossing te komen.

Website +
Vormgeving -

Helaas is de rest van de site net zo sober vormgegeven als de homepage. Het ziet er uiterst functioneel uit maar het lijkt mij de hoogste tijd voor een make-over door een goede webdesigner.

Techniek +
Er valt niet zoveel te melden over de techniek. Er zijn wat keuzemenu’s en mouse-overs, die doen het allemaal wel. Hetzelfde geldt voor het functioneren van de winkelwagen en het bestelformulier. Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van meescrollende zijkolommen, ik word er altijd een beetje nerveus van. Maar wellicht dat anderen het juist handig vinden.

Zoeken en selecteren +
Selecteren van restaurants verloopt getrapt: via de locatiekeuze op basis van postcode, gerecht of Google Maps naar keukentype (een wat wonderlijke indeling in: pizza, mediterraans, grill, oosters, overig en lunch) en restaurantnaam. De gemaakte selectie staat weergegeven in twee kolommen met logo's en beknopte info over betaalmogelijkheden en klantwaardering. Via mouse-overs toont de site nog wat meer informatie. De selectieresultaten kun je ordenen volgens diverse relevante criteria. Dat werkt allemaal voldoende.

Je kunt op Thuisbezorgd.nl alleen zoeken in de specifieke restaurantpagina's. De zoekresultaten worden vervolgens heel handig met geel gemarkeerd in het getoonde restaurantmenu.

De linkerkolom laat nog wat linkjes zien die verwijzen naar onder andere de populairste en goedkoopste restaurants.

Gebruiksvriendelijkheid +
De site is relatief eenvoudig van opzet waardoor de gebruiksvriendelijkheid goed is.

Teksten en informatievoorziening +/-
Er staan erg weinig teksten op Thuisbezorgd.nl. Met de geringe veelgestelde vragen en de algemene voorwaarden heb je het wel zo'n beetje gehad. De restaurants hebben geen eigen pagina met informatie en ook zijn er verder eigenlijk geen gegevens op de site te vinden. Maar wat er staat, is van voldoende kwaliteit; ik heb vrijwel geen taalfouten ontdekt. Een spatiefoutje hier en daar en een niet helemaal consistent gebruik van u en je, maar het mag geen naam hebben.

De FAQ’s zijn - zoals gezegd - nogal summier, er is echt wel heel wat meer informatie te verstrekken. En ook buiten de FAQ’s communiceert de site niets van betekenis. Er mag niet alleen een designer aan het werk, ook een communicatiedeskundige kan nog een leuke klus hebben aan Thuisbezorgd.nl. Vergelijk het maar weer met Justeat.nl, waar ze wél heel goed hebben begrepen hoe je met bezoekers en geïnteresseerden kunt communiceren. Thuisbezorgd.nl mag dan wel één van de eerste spelers in dit speelveld zijn, de wet van de remmende voorsprong is ook op websites van toepassing.

E-commerce ++
Informatievoorziening en gebruiksvriendelijkheid bestelproces ++
Het bestelproces is recht door zee en transparant. Het werkt gewoon goed en er zal niemand zijn die problemen heeft met de werking van het winkelwagentje en het bestelformulier. De FAQ’s lichten toe hoe bestellen in zijn werk gaat en er staat ook vermeld dat betalen met iDeal 1 euro extra kost.

Betaalopties ++
De betaalmogelijkheden zijn afhankelijk van het betreffende restaurant, maar in principe zijn de volgende opties voorhanden: online via iDeal of creditcard, contant aan de bezorger en op rekening van de baas (voor werknemers).

Veiligheid bestelproces +
Het invoeren van persoonlijke gegevens is niet beveiligd, de online-betaling uiteraard wel.

Afwikkeling testbestelling ++
Mijn testorder verliep uitstekend. Na de bestelling kreeg ik een keurig verzorgde en uitvoerige bevestigingsmail met ordergegevens, contactgegevens van het restaurant en informatie over de procedure bij eventuele klachten of problemen. Enkele uren na de bezorging (het eten was verorberd) ontving ik een tweede mail met een bedankje voor de order en een uitnodiging om het betreffende restaurant te beoordelen op de site.

Conclusie +
Tja, Thuisbezorgd.nl doet wat het moet doen en doet dat in functioneel opzicht keurig. En daar is alles mee gezegd. Verwacht geen ‘leuke’ site met uitvoerige informatie en communicatie, klantenbinding of andere toeters en bellen.

Ik adviseer een ‘herdesign’ wat betreft de website en huisstijl, en een flinke uitbreiding van de communicatie en functies. Anders zal Thuisbezorgd.nl links en rechts worden ingehaald door concurrenten met gelikte Web 2.0-sites.

Dit is de uitgebreide versioe van een artikel dat eerder verscheen in Twinkle 2-2010.