Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: 'Gratis vrije tijd voor bezoekers'

2017-05-27
180101
  • 3:47

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt. Winkeldepinkel.nl en Toppo.nl vonden het in besparen van tijd en geld. En Ruiljecadeaubon.nl in bonnen ruilen, kopen en verkopen.

Tekst: Miriam Knopper

Eerst was er Winkeldepinkel.nl en nu Toppo.nl. De sites maken onderdeel uit van het Krediet-crisisplatform van Dirk Zeelenberg. De acteur wil met de websites een positief geluid laten horen in deze tijd van economische recessie. ‘Ik wil heel internet-shoppend Nederland veel tijd en geld laten besparen. Het werk dat vergelijkingssites doen, -hebben wij al gedaan.’

Zoeken naar kortingen
De zoektechnologie van Qweery maakt het mogelijk om webwinkels en hun kortingen te doorzoeken. ‘Nadat het crawlen is gebeurd, worden de resultaten in een zoek-machine geplaatst’, legt Zeelenberg uit. De gevonden A-artikelen zijn onderverdeeld in categorieën als baby & kids, tickets, elektronica, games en dvd & muziek. De zoekbalk op de site navigeert de bezoekers in een mum van tijd naar de juiste webwinkel. ‘Ik vind internet geweldig maar het kost zoveel tijd. Wij creëren met de twee sites gratis vrije tijd voor onze bezoekers. Je toetst in wat je zoekt en je vindt online de beste deals en hoogste kortingen. Vooral minilaptops en - gek genoeg - lipgloss zijn momenteel veelgezochte producten.’

Goedkope artikelen
Op Winkeldepinkel.nl zijn links naar allerlei gratis producten te vinden. Zeelenberg: ‘Sinds de site op 25 mei van dit jaar werd gelanceerd, -hebben we al meer dan een miljoen bezoekers gehad. Het is de -grootste gratis website van Nederland.’ Ook Toppo.nl, waar links naar allerlei goedkope artikelen zijn samengebracht, loopt boven verwachting. ‘Woensdag 9 september was de start van de website. Sindsdien loopt de aandacht voor de site volledig uit de klauwen. Door mijn achtergrond als acteur heb ik bovendien de mazzel dat ik word gebeld door de media. Dat levert de nodige publiciteit op in de pers.’

Als een tierelier
De acteur werkt met zijn bedrijf Lopend Vuur Producties (Lopendvuur.tv) aan verschillende projecten. Zeelenberg heeft onder andere gespeeld in de films Zwartboek en Simon en de televisieserie All Stars. Verder is de acteur bekend als het personage Wouter in reclamespotjes van de LOI. ‘Mijn vier medewerkers en ik houden kantoor in Amsterdam-Noord. Op dit moment hebben we het druk met Toppo.nl. Het loopt als een -tierelier. We worden overstelpt met telefoontjes en mailtjes en we -struinen dagelijks het web af voor de beste deals. Het beroep acteur is bij uitstek geschikt om er iets naast te doen. De komende tijd ga ik mijn werkzaamheden ook weer combineren met het spelen in drie films.’

Aanzienlijke aantallen
Zeelenberg verdient geld aan Toppo.nl door advertenties, affiliatedeals en de commissie die hij ontvangt van bedrijven die staan vermeld op de site. ‘Je koopt niet bij onze site maar bij de webwinkels zelf. Bedrijven willen graag een deal hiervoor sluiten omdat de productverkoop om aanzienlijke aantallen gaat.’ 

Bij het ontwerp van beide sites heeft de initiatiefnemer speciaal gelet op een toepasselijke look. ‘Ik wilde een heldere vormgeving en het geheel moest er niet te duur uitzien. We zijn nu bezig om samen met ontwerpbureau Eyefun de websites een nieuw uiterlijk te geven. Daarnaast komen er twee nieuwe webwinkels aan. Ik wil daar verder nog niets over zeggen. Behalve dat ze voortborduren op het idee van het internetplatform.’

____________________

‘Het is echt iets van mezelf’
Een ongebruikte cadeaubon in uw la liggen? Tom de Roij (34) weet er wel raad mee. Via zijn site Ruiljecadeaubon.nl kunnen internetters gratis bonnen ruilen, kopen of verkopen. ‘Ik verdien nu nog niets aan de site, misschien later door reclameuitingen. Wel krijg ik er een hoop energie van omdat het echt iets van mezelf is.’ Al langer speelde De Roij met het idee om een website te beginnen waar bijvoorbeeld boeken-, bloemen- en dinerbonnen van eigenaar veranderen. ‘Net als miljoenen Nederlanders heb ik een keukenla met bonnen erin. Misschien wel ter waarde van tweehonderd euro. Wat moet ik ermee, vroeg ik me regelmatig af. Het is ook zonde als de bonnen verlopen. Dan kun je er beter geld van maken of er een betere bestemming voor vinden.’ De Roij ging zoeken maar kon nergens een ruilsite vinden. ‘Aangemoedigd door positieve feedback van mijn omgeving, ben ik begin september daarom zelf met Ruiljecadeaubon.nl gestart.’ De Tilburger heeft een baan als accountmanager in de apothekersbranche en is vanuit huis bezig met de webwinkel. ‘Mijn doelgroep bestaat uit iedereen die een internetaansluiting heeft én een cadeaubon. Inmiddels zijn er al enige ruil- en koopacties geweest. Het proces van ruilen en verkopen heb ik zo gemakkelijk mogelijk gehouden. Ik bemoei me niet met de verdere afhandeling. Maar ik geef op de site hierover wel informatie.’De Tilburger hoopt dat zijn webwinkel de investering waard is en dat deze ‘helemaal los gaat’. ‘Stel dat er geen markt voor is, dan heb ik er in ieder geval plezier aan beleefd en veel geleerd’, zegt De Roij.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 09-2009.