Twinkle | Digital Commerce

Journalist wordt webwinkelier - deel 10

2017-05-27
180101
  • 3:54

Bart Nagel, al enkele jaren als freelance journalist aan Twinkle verbonden, springt in het diepe. Hij wordt webwinkelier. Hij gaat online leren tassen verkopen vanuit zijn boerenhuis op het Canadese platteland. Zijn markt wordt Noord-Amerika. In Twinkle doet hij verslag van zijn vorderingen. In deze aflevering hakt hij (eindelijk) de knoop door wat betreft zijn domeinnaam.

Ten tijde van dit schrijven is de shop nog niet live, maar rond de verschijning van dit nummer wel. De laatste ontwikkelingen lagen op het gebied van online betalingen. Nu wilde ik dat allang rond hebben, maar ik had het drie pagina’s lange inschrijfformulier van provider PSIGate niet foutloos ingevuld. En Canadezen: dat zijn nogal mensen van papier. Ze -bellen dan niet even om ter plekke de foutief ingevulde velden aan te passen. Dat is veel te riskant, vinden ze. Stel je voor dat je aangeklaagd wordt en je baan verliest, of erger! Nee, iedereen wil zich indekken en dus moet het papier met handtekening kloppen en moet het ingevulde voor rekening zijn van de handtekeningzetter. Enfin, half november is het hernieuwde formulier dus wederom opgestuurd en wachten we op beter nieuws.

Besluit genomen
Ondertussen ben ik me aan het herbe-raden op mijn domeinnamen. In de eerste afleveringen van dit jaar berichtte ik over hoe ik, op zoek naar de juiste balans-tussen zoekmachinefähig en breinpenetratie, een handjevol domeinnamen registreerde. Het is onderhand tijd om
nu de knoop eens door te hakken welke het moet worden. Ik heb de volgende drie waar ik serieus mijn gedachten over  heb laten gaan: Bartsbags.com, Looking-forabag.com en Iwantaleatherbag.com. Alle drie hebben hun voors en tegens.  Zo is Bartsbags.com lekker persoonlijk, Lookingforabag.com blijft vermoede-lijk gemakkelijk hangen tussen de oren  en Iwantaleatherbag.com lijkt me zoek-machinetechnisch weer erg goed. Dus wat te doen? Ik besluit te kiezen voor Lookingforabag.com. De reden? Ten -eerste zie ik het meteen staan bovenaan de site. Ik heb er een hoog visueel gevoel bij. Dik vraagteken erachter en iedereen die er komt en in de doelgroep past, weet dat hij op de juiste plek is. Op zoek naar een tas? Antwoord: Ja. Dan vooral verder klikken. En zo niet, dan ben je hier verkeerd. Lookingforabag.com is bovendien de domeinnaam die bij mezelf het best is blijven hangen. Ik moest na een aantal maanden zelf naar de site waar ik mijn domeinnamen registreer (nog steeds in Nederland overigens: Transip.nl) om te zien welke ik ook weer had geclaimd. De enige die ik met zekerheid kon reproduceren was Lookingforabag.com. Min-punt vind ik dat het woord leather niet in url zit, maar dat maak ik ruimschoots goed in de teksten. Ook het woordje handmade zal met de regelmaat van de klok verschijnen.

Uiteindelijk vind ik Bartsbags wel erg leuk, maar ik bied tassen aan van Adrian Klis: ook een persoonsnaam. Dus het voelt niet juist om daar mijn eigen naam aan te hangen. Iwantaleatherbag.com vind ik net weer wat te lang.

Wel of geen kortingsactie?
Komende week wil ik ook met Ad overleggen wat ik kan doen als kortingsactie. Ik wil graag stunten bij de opening. Nu weet ik dat het geven van korting niet altijd slim is. Lang niet altijd zelfs, zo heb ik in een recente Twinkle betoogd. Maar hoe moet je anders je naam vestigen in het overvolle ‘webshopland’? Alleen weet ik uit eerder overleg met Ad dat hij niet happig is op grote kortingen. Hij heeft me ook een prijslijst gestuurd met retailprijzen, niet met inkoopprijzen. Hij wil graag de hand houden in de retailprijzen en ziet niet graag smijtwerk met kortingen. Goed verhaal natuurlijk vanuit zijn oogpunt. Zo beschermt hij ook de afzet en marge van zijn reeds bestaande retailkanaal. Maar ik heb er geen moeite mee als mijn marge marginaal is in het begin. Misschien louter voor de eerste twee maanden, zo tot eind januari. Ik ben benieuwd of hij hapt.

Het is natuurlijk een drukke periode rond kerst. Traditioneel schiet hier de retailomzet vanaf begin december de lucht in. En de onderzoeken over online omzetten breken jaar op jaar records. Dus het is daarom, vanuit Ad geredeneerd, wellicht niet de beste tijd om met grote kortingen te smijten. Ik hoop eigenlijk dat Ad zijn nieuwe collectie - de enige tassen uit zijn catalogus die ik zal aanbieden voorlopig - nog niet bij teveel andere aanbieders heeft uitstaan. Dan heb ik wat meer vrij spel…
 
Ik wil eigenlijk minstens 25 procent van de prijs afdoen; op tassen van tweehonderd tot driehonderd dollar zet dat flink zoden aan de dijk. En in een dure tijd als kerst, zijn mensen daar zeker gevoelig voor. Er gaan al zoveel aankopen via -creditcard, dus als iemand vijftig dollar of meer kan besparen op een a-kwaliteit tas, dan moet dat toch haast tot kopen aanzetten?

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle nummer 10-2009.

In eerdere edities van Twinkle leest u, steeds onder de noemer 'Journalist wordt webwinkelier', meer webwinkelervaringen van Bart Nagel.