Twinkle | Digital Commerce

Forrester: tijd rijp voor virtuele agenten

2017-05-27
169130
  • 1:14

Uit een onderzoek van Forrester Research blijkt dat Amerikaanse webshoppers graag zelf antwoorden vinden op vragen. Toch zegt slechts 8 procent behoefte te hebben aan een virtuele assistent. Onbekend maakt onbemind.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 57 procent van de shoppers een webwinkel verlaat als te lang moet worden gewacht op antwoord. Slechts 28 procent zegt contact per e-mail of telefoon het prettigst te vinden om die antwoorden te ontvangen.

Menselijk voorkomen
De meeste Amerikanen hebben dus geen zin om iemand anders in te schakelen, met de wachttijd die daarbij komt kijken. Virtuele agenten, zeker die met een menselijk voorkomen volgens Forrester, kunnen 24/7 uitkomst bieden en de gewenste zelfredzaamheid van webshoppers vergroten. De chatbots kunnen daarnaast persoonlijke aanbevelingen (cross-selling) doen en webwinkeliers veel geld uitsparen.

Exposure
De geringe interesse voor virtuele agenten geeft volgens Forrester blijk van een gebrek aan exposure en niet van een gebrek aan interesse. Het onderzoeksbureau stelt dat de klantcontactmethode snel aan populariteit zal winnen als meer online-retailers ze gaan inzetten. Forrester haalt voorbeelden aan van bedrijven die hun conversie met procenten zagen toenemen na de installatie van een virtuele hulp. De Franse verzekeringsmaatschappij Finaref rapporteert dat klanten die in dialoog gingen met een virtuele assistent vijftien keer vaker tot transactie overgingen dan een gemiddelde andere klant.

Enkele bekende virtuele assistenten in ons land zijn Sanne van Wehkamp.nl (zie Twinkle 09-2007), Billie van Bol.com, Daphne van D-reizen en Yvette van de Rabobank.

Bron: Internetretailer.com