Vrachtwagens in binnensteden zijn besmet. Bewoners klagen over onveiligheid, stank en fijn stof. En terecht... grote vrachtwagens zijn vies! Ik woon zelf aan de meest vervuilde straat van Nederland en heb er wel een beetje genoeg van. Uit onderzoek van de Gemeente Maastricht blijkt dat de beladingsgraad zo slecht is dat meer dan een halvering van het aantal voertuigbewegingen eenvoudig mogelijk is.
Mijn gemeente doet er gelukkig alles aan om die vrachtwagens uit mijn mooie binnenstad te verjagen en bedrijven van de noodzaak tot bundeling te overtuigen. Geen middel wordt onbenut gelaten. De ambtenaren maken het steeds lastiger met milieuzones, vergunningen, venstertijden, verzinkbare paaltjes, gewichtsbeperkingen en gemeentelijke leges.
De groeiende stroom pakjes van webwinkels baart me zorgen. Nog meer vrachtwagens de stad in? Liever niet! Gelukkig zijn er steeds meer slimme initiatieven op het gebied van stedelijke distributie.
Effectieve coalitie
De Award Stedelijke Distributie werd vorige uitgereikt aan de Gemeente Utrecht. Het gezamenlijk initiatief van de gemeente, Cargohopper Utrecht en Gepu horecagroothandel getuigt volgens de jury van effectieve coalitie tussen overheid en bedrijfsleven. Met de Bierboot, Cargohopper, Gepu horecagroothandel en de gemeente zelf loopt Utrecht voorop bij stedelijke distributie. De Bierboot is één van de eerste bevoorradingsoplossingen over water. Gepu heeft aangetoond dat ook koel-, vries- en versproducten over water kunnen worden vervoerd. Cargohopper is een elektrisch aangedreven ’treintje’ op luchtbanden waarmee de Utrechtse binnenstad bevoorraad wordt. Het treintje doet het werk van vijf tot acht bestelauto’s en hindert het verkeer veel minder.
Binnenstadservice.nl
Eco2City is een andere initiatief dat op de shortlist van de jury stond. Zij staan achter het project Binnenstadservice.nl dat al werkt in Nijmegen, Den Bosch, Arnhem en Maastricht. Binnenstadservice.nl, tien uur per etmaal geopend, is gevestigd buiten de binnensteden. Hun locatie werkt als gezamenlijk afleveradres voor deelnemende winkeliers. Vervolgens gaan de goederen in een elektrische- of op aardgas gedreven vrachtauto gebundeld naar de winkelstraat of direct naar de klant. Hiermee dringt Binnenstadservice.nl voertuigbewegingen terug. Biedt dit initiatief nu ook kansen voor webwinkels?
Binnenstadservice werkt nu nog alleen voor kleine winkeliers. Maar er liggen ook kansen voor de levering aan de klanten van webwinkels. Wanneer pakjesleveranciers als DHL, TNT, UPS, Mikropakket en GLS gebundeld bij Binnenstadservice aanleveren, ’s nachts of buiten de spits, dan kan Binnenstadservice dat pakje, op afspraak, bij mij thuis bezorgen. Ik betaal er zelfs graag voor om dat pakje op mijn tijd te mogen ontvangen. Je slaat twee vliegen in een klap: een betere service, het ‘pakje of afspraak’, tegen lagere bezorgkosten. Wie zou dat niet willen?
Laatste meters
Als webwinkelier is het nu tijd om kritisch na te denken over die laatste meters naar jouw klanten in de binnenstad. Veel klanten klagen nu al over de slechte service in die laatste meters. En die meters worden straks ook nog eens onbetaalbaar. Hoe wil je dat oplossen? Of laat je dat met een gerust hart over aan jouw vervoerders?
Meer informatie vind je op: http://www.stedelijkedistributie.nl
Afhaalpunten ingericht als een McDrive aan de rand van de stad was ons idee in 2001. Zo zet je de kofferbak van de automobilist in voor de laatste meters. Zie http://www.viacollect.nl
Ik heb het niet over 'afhalen' (met weer al die lastige auto's die door de stad moeten kruipen)... ik heb het over slimmer bezorgen!
Behoud van marktwerking én het echt oplossen van de problemen van stedelijke distributie gaan volgens mij niet samen. De echte oplossing is een gemeente die concessie verleend aan één (of enkele) vervoerder(s). De vraag is welke gemeente dat aandurft...
De laatste meter... Een geheel andere oplossing voor dezelfde problematiek zou kunnen zitten in het beter afstemmen van aflever (bezoek) momenten. Door aandacht te besteden aan het bezorgmoment en dit af te stemmen met consumenten kunnen no-shows worden voor een groot deel worden vermeden en beladingen efficienter worden gepland. Cliché reactie hierop: het kan niet. Laat dat nu niet waar zijn, het gaat hier niet om niet kunnen maar veelal om niet willen.