Twinkle | Digital Commerce

CBS: 'Zes miljoen Nederlanders frequente online-koper'

2017-11-08
169131
  • 1:32

Ons land telt 8,8 miljoen online-kopers in de leeftijd va 12-74 jaar. Dat is ruim een miljoen meer dan vorig jaar. Ook het aantal frequente webshoppers steeg sterk, tot zes 6 miljoen landgenoten. Vakanties zijn het populairst.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het ‘Onderzoek ICT-gebruik huishoudens en personen’ van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Aan de basis daarvan ligt een telefonische enquête onder vierduizend Nederlanders in april en mei dit jaar.

Opvallend
Opvallend is dat het aantal online-kopers veel sterker steeg dan in de twee jaar daarvoor: van 7,5 miljoen in 2007 tot 7,7 miljoen in 2008 tot maar liefst 8,8 miljoen dit voorjaar. Ook het aantal frequente shoppers, mensen die in de drie maanden voor de enquête nog een online-aankoop deden, steeg flink: van 5,3 miljoen in 2007 tot 5,4 miljoen in 2008 tot 6,0 miljoen in 2009. Van deze groep deed 22 procent meer dan zes webaankopen in drie maanden tijd.

Gemak voorop
Gevraagd naar de redenen om online te kopen, zegt 71 procent van de frequente webshoppers gemak ‘zeer belangrijk’ te vinden. De ruimere keus online wordt door slechts een derde van de regelmatige webkopers als zeer belangrijk ervaren.

Vakantieverblijven zijn onder de frequente online-kopers de populairste categorie. Bijna de helft boekte een accommodatie online. Ook kaartjes voor evenementen, literatuur, kleding en sportartikelen worden vaak op internet gekocht.

Breedband
Het CBS becijferde verder dat 90 procent van de Nederlanders inmiddels thuis toegang heeft tot internet. Van deze groep maakt 85 procent gebruik van een breedbandverbinding. Van alle onderzochte internetgebruikers zegt 30 procent wel eens mobiel te surfen, tegenover 20 procent in 2007 en 26 procent in 2008.

Meer resultaten uit het onderzoek van het CBS, dat mede is ingegeven door een verordening van de Europese Unie, kunt u hier lezen.