Twinkle | Digital Commerce

Jamin opent webwinkel vol cadeaupakketen

2017-05-27
169129
  • [nieuws]
  • 1:34

Jamin heeft een webwinkel geopend waarin vooral cadeaupakketten worden verkocht. Het is niet mogelijk online-bestelde pakketten in een van de winkels op te halen. Maar zeg nooit nooit, aldus Leon van Poelwijk van de snoepketen.

Volgens de manager marketing en communicatie is het voor franchiseketen Jamin lastig om crosschannel-opties aan te bieden: Bij een filialenorganisatie kun je dingen gemakkelijker centraal organiseren. Onze franchisenemers hebben een bepaalde vrijheid in assortimentskeuze en dus hebben ze nietper se alles in huis wat in de webwinkel wordt verkocht.

Afhaalpunt
Wie voor half vijf 's middags online bij Jamin bestelt, krijgt de producten de volgende dag bezorgd. Van Poelwijk zegt niet uit te sluiten dat webshoppers op termijn wel in de winkel kunnen om een bestelling op te halen. Voorlopig doet het kantoor van e-commerce partner SB Commerce in Amersfoort dienst doet als afhaalpunt.

'Ander type koper'
De franchisenemers van Jamin zien zich vanaf nu geconfronteerd met eendirect verkoopkanaaldat mogelijk een hap uit hun taart neemt. Van Poelwijk: Hoewel we in onze winkels ook cadeau-artikelen verkopen, ligt de nadruk in de webwinkel echt op het cadeausegment. We mikken online op een iets ander type koper, die bereid is om verzendkosten te betalen.

Non-food
De opening van de webwinkel is onderdeel van een restyling, die anderhalf jaar geleden is ingezet. Daarin is het merk Jamin belangrijker gewordendan de keten Jamin, zegt van Poelwijk: Merkuitstraling is online goedte creren. We willen de webshop gaan inzetten om straks meer producten van het Jamin-merk te verkopen. Daarin is een groeiend aandeel voor non-foodproducten weggelegd.'

Alternatief
Directeur Anita Wetterhahn-Reijnenkondigdeafgelopen mei aan van Jamin een verwenwinkel te willen maken, die op de cadeaumarkt een alternatief biedt voor bloemist, slijterij en parfumerie.De webfocus van Jamin lijkt veel op die van chocoladefabrikant Hershey, dat tot voor kort cadeaupakketen verkocht via zijn webwinkelHersheygifts.com. De shopwerd vorige week echtergesloten, omdat het businessmodel erachter 'niet duurzaam' zou zijn.