Twinkle | Digital Commerce

Spamverbod uitgebreid naar zakelijke e-mails

2017-05-26
  • 1:56

Hebt u op dit moment een mailbestand met zakelijke adressen? Dan heeft u nog even de tijd om te controleren of alle adressen wel via expliciete -opt-in zijn verkregen. Per 1oktober verandert namelijk de Telecommunicatiewet: het spamverbod wordt dan uitgebreid naar ook zakelijke e-mailadressen.

Tekst: Steven Ras

Lange tijd gold het verbod op ongevraagde elektronische communicatie - spam - alleen voor berichten naar particulieren en consumenten. Naar bedrijven mocht u ongevraagd alle commercile, idele en charitatieve e-mails sturen die u wilde. Daar komt per 1 oktober een einde aan. Vanaf die datum heeft u ook voor e-mails naar zakelijke adressen expliciete opt-in nodig van de ontvangers.

Expliciete toestemming
U mag er daarbij niet van uitgaan dat mensen die nooit hebben geklaagd over uw mailings, daarmee toestemming -hebben gegeven. Opt-in wil zeggen: expliciete toestemming. Stilzwijgen is niet voldoende - wie weet gooit men die e-mails wel ongelezen weg.

Dit is een voorbeeld van een normale -opt-in:
-> Ja, ik ontvang graag de nieuwsbrief of meer informatie van webwinkel.

Nog beter is de dubbele opt-in, bijvoorbeeld: een consument geeft zich op voor een nieuwsbrief. Maar voordat zijn e-mailadres wordt opgenomen in de database, krijgt hij op het vermelde e-mailadres een e-mail ter bevestiging. Op die manier kan niet iemand anders hem zomaar abonneren op een nieuwsbrief. Bovendien hebt u als webwinkel direct bewijs van een opt-in. De klant bevestigt zijn e-mailadres namelijk nog een keer.

Hoge boetes
De gevolgen zijn groot als u als webwinkelier niet aan deze nieuwe regel voldoet. De OPTA is namelijk bevoegd om hoge boetes op te leggen bij overtredingen van het spamverbod. Vorig jaar werd een half miljoen euro boete opgelegd vanwege spamverzendingen door een thuiswerkcentrale. Als u zelf klachten heeft over spam, kunt u deze indienen via Spamklacht.nl.

Overigens mag u nog wel ongevraagd commercile, idele en charitatieve e-mails sturen naar uw klanten - bedrijven en particulieren - indien het gaat over soortgelijke producten of diensten. Heeft een klant bijvoorbeeld een fiets bij u gekocht, dan mag u die klant niet informeren over bijvoorbeeld een televisie.


Stel uw vraag
Steven Ras is ICT-jurist bij ICTRecht. In deze rubriek gaat hij in op de juridische aspecten van webwinkels. Daarbij hebben de lezers de mogelijkheid om per e-mail vragen te stellen. Stel uw vraag aan Steven Ras via s.ras@ictrecht.nl.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 06-2009