Twinkle | Digital Commerce

Hoe krijgt u bezoekers aan het registreren?

2017-05-26
169130
  • 4:16

Registreren voor een webwinkel is een belangrijk onderdeel voor terugkerende klanten. Zo kunnen zij hun bestelgegevens terug zien en bewaren. Daarnaast hoeven de aflevergegevens niet nogmaals ingevoerd te worden voor een herhalingsaankoop.

Registreren bij een webwinkel dient als extra optie. Ga voor een eenmalige aankoop klanten niet dwingen om zich te registreren. De klant haakt dan sneller af en zal naar een concurrent gaan waar hij zich niet hoeft in te schrijven.

Toch stellen veel shops nog de eis dat men zich inschrijft alvorens een product aan te schaffen. Het is op zich geen punt dat bedrijven dit nog steeds verlangen van hun klanten, maar de klant zal zich afvragen waarom bedrijven dit nog als een vereiste stellen. Wat is dan het belang van de klant?

Voordelen van registratie voor klanten zijn:

  • Het simpel en snel kunnen bestellen, zonder gegevens in te voeren (zorgt dus voor een sneller betalingsproces);
  • Handig dat de bestelling bijgehouden kan worden;
  • Men kan zijn bestelgeschiedenis bekijken;
  • Bezoekers kunnen producten bookmarken voor later en/of toevoegen aan verlanglijstjes;
  • Indien er voor personalisatie gekozen wordt, kunnen er speciale acties en nieuwe producten doorgestuurd en bekeken worden.

Als de klant deze voordelen niet kent, dan zal het hele registratieproces als vervelend worden ervaren. Gebruikers zijn vaak te ongeduldig om zich te moeten registreren. Ze willen liever snel het product bestellen waar ze voor gekomen zijn. Daarnaast vindt men het vervelend om allerhande gegevens achter te moeten laten, niet wetende hoe er mee wordt omgegaan door het bedrijf. De bezoeker denkt vaak dat ze spam-mail of ongewenste post zullen ontvangen.

Er zijn ook gebruiksvriendelijke belemmeringen die de bezoeker afschrikken om zich te registreren. Men vindt de formulieren te lang of men vindt het vervelend om een wachtwoord te moeten verzinnen en te onthouden. Door deze belemmeringen worden bezoekers vaak geen geregistreerde klanten.

Hoe kun je een bezoeker zichzelf laten registreren zonder dat hij zich geërgerd voelt om een lijst met gegevens in te voeren?
Hieronder volgen wat tips met voorbeelden om uw registratieproces zo soepel mogelijk te laten verlopen en ervoor te zorgen dat bezoekers zich vrijwillig willen registreren.

Voordelen voor bezoeker
Maak de bezoeker duidelijk waarom registreren zo belangrijk voor hem is. Macy’s laat de bezoeker duidelijk zien wat de voordelen zijn. De belangrijkste punten zijn weergegeven en met de link 'see more benefits' kun je nog meer voordelen bekijken.

Inlognaam
Laat de bezoeker zijn e-mailadres invoeren als inlognaam. Een e-mailadres is per definitie uniek en bovendien gemakkelijk te onthouden. Laat hem niet inschrijven met een inlognaam die verzonnen dient te worden. Zo voorkom je dat bezoekers tien keer een inlognaam moeten intypen, omdat de eerder ingevoerde namen al zijn vergeven.

Wachtwoord
Geef duidelijk aan hoeveel tekens het wachtwoord moet tellen en of het uit letters en/of cijfers moet bestaan. Laat de gebruiker zijn wachtwoord herhalen,  om te voorkomen dat hij zijn wachtwoord verkeerd intypt. Het is vervelend als de gebruiker zijn account niet in kan, omdat het wachtwoord telkens verkeerd is.

Verplichte velden
Geef de verplichte velden altijd met een asterix-teken (*) aan.

Lengte formulier
Maak het formulier niet te lang en vraag de bezoeker alleen om benodigde gegevens. Mocht het formulier over meerdere pagina’s worden weergegeven, geef dan een procesbalk aan, waarin wordt aangegeven wat nog dient te worden ingevoerd.

Fout meldingen
Zorg dat duidelijk is aangegeven dat er fouten zijn ingevoerd, zodat de klant niet hoeft te zoeken naar de fout ingevoerde velden. Laat dit zien door middel van een rode kleur of duidelijke aanwijzingen boven aan de pagina. Macy’s geeft met een rood uitroepteken aan dat een veld nog ingevuld dient te worden. 

Coolblue geeft het kader een rode rand met een rood kruis erachter. Wat ze goed doen, is dat ze meteen aangeven wat hier nog dient ingevoerd te worden.

Adresgegevens
Laat de bezoeker alleen de belangrijkste adresgegevens invoeren, als straatnaam en postcode. Een goede oplossing is een adresvalidatie. Zo hoeft de gebruiker alleen zijn postcode en huisnummer in te voeren en wordt de rest automatisch ingevuld. Dat scheelt ook weer invoervelden.
Een tweede optie is om later de adresgegevens in te voeren, bijvoorbeeld pas bij het betalingsproces.

Coolblue heeft een adresvalidatie ingebouwd. Hier hoeft de bezoeker alleen zijn postcode en huisnummer op te geven en het adres wordt automatisch ingevoerd.

Inschrijving nieuwsbrief
Zorg dat de gebruiker zich kan inschrijven voor de digitale nieuwsbrief door middel van een checkbox. Veel bezoekers maken hier gebruik van en zo komen er weer meer inschrijvingen voor die nieuwsbrief binnen. Laat de gebruiker zelf kiezen voor deze optie, dus vink de checkbox nog niet aan.

Geboortedatum
Laat de gebruiker zelf bepalen of hij zijn geboortedatum in wil vullen. Maak dit niet verplicht. De geboortedatum kan worden ingezet bij mailings en personalisatie.

Bedankpagina
Voor elk formulier dat verzonden is, moet een goede bedankpagina beschikbaar zijn. Geef daarin niet alleen aan dat de informatie is aangekomen of de aankoop is afgerond, maar leg ook uit hoe het proces verder zal gaan. 'U krijgt binnen een uur een e-mail met de bevestiging van uw aankoop', bijvoorbeeld.

Bevestigingse-mail
Verzend na inschrijving ter bevestiging altijd een e-mail met login-details. Zorg dat deze e-mail binnen 24 uur naar de gebruiker wordt verzonden.

Personalisatie gegevens
Wordt er voor personalisatie gekozen, zorg er dan voor dat de interessegebieden van bezoekers ingevuld kunnen worden.

Conclusie
Registratie als bestelvoorwaarde is voor veel bezoekers een negatief punt. Leg daarom altijd goed uit waarom hij zich dient te registreren en wat de voordelen er van zijn.

Laat de bezoeker idealiter zelf de keus om zich al dan niet te registreren voor een webwinkel. Naderhand vragen of hij zich alsnog wil registreren, is een goede optie om bezoekers over de streep te trekken om vaste klant te worden.