Twinkle | Digital Commerce

Zakelijke e-mail aan banden

2017-05-26

Per 1 juli 2009 is de nieuwe Telecomwet van kracht. In navolging van consumenten mag ook zakelijke e-mailmarketing uitsluitend nog worden uitgevoerd met voorafgaande toestemming van de ontvanger.

U mag nog wel ontvangers benaderen wanneer u het e-mailadres hebt verkregen bij de verkoop van een product of dienst, op voorwaarde dat uw e-mailmarketing betrekking heeft op 'gelijksoortige producten of diensten' en de ontvanger zich bij elke mailing eenvoudig kan afmelden van uw mailinglijst.

Bestand controleren
Voldoet uw bestand aan de nieuwe wetgeving? Anders kan de boete oplopen tot 450.000 euro! Wellicht is het verstandig om een mailing te sturen aan dat deel van uw bestand waar u al enige tijd niets aan heeft verkocht. Vraag deze groep expliciet om zich aan te melden voor uw mailinglijst, en verwijder ze anders uit uw bestand. Verwijs naar de wetgeving en uw goede wil om zich hieraan te houden. Klanten zullen u waarderen om uw integriteit, en degenen die zich afmelden hadden zeer waarschijnlijk toch weinig aandacht voor de inhoud van uw mailings. U houdt een kwalitatief hoogwaardig en volledig spamproof bestand over.

Adressen verzamelen
Voor het verzamelen van adressen met toestemming om e-mailmarketing te versturen, heeft u nog altijd vele middelen beschikbaar, met uw webwinkel voorop. Houd rekening met de volgende aspecten bij het inrichten hiervan:

  • Prikkel uw relatie om zich aan te melden.
  • Houd de drempel voor aanmelding laag: vraag niet te veel informatie.
  • Geef van tevoren aan wat de relatie mag verwachten van de mailing.
  • Verzend uw nieuwsbrief en aanbiedingen met regelmaat, om de interesse vast te houden.
  • Gebruik uw mailinglijst niet voor andere doeleinden dan van tevoren aangegeven.
  • Meld relaties niet aan voor andere mailinglijsten dan afgesproken.
  • Bied een eenvoudige, goed zichtbare opt-out.
  • Bevestig de opt-in met een bevestings- of welkomstmail.

Meer informatie over de wetgeving vindt u onder andere op Spamklacht.nl.

Michael Linthorst is directeur van Copernica Marketing Software.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 05-2009.