Twinkle | Digital Commerce

Word-of-mouth invloedrijker dan word-of blog

2017-05-27
171130
  • [nieuws]
  • 0:52

Wanneer een Amerikaanse internetgebruiker een product aanschaft na een aanbeveling, dan is die tip in een ruime meerderheid van de gevallen afkomstig van een naaste bekende. De invloed van blogs is relatief beperkt.

Dat schrijft eMarketer.com op basis van onderzoek van Mintel. Van de 'getipte' kopers ontving 34 procent de aanbeveling van een vriend of relatie en 25 procent van zijn partner of huisgenoot. Slechts 5 procent van de kopers zegt te zijn beïnvloed door blogs. Een en ander blijkt uit onderstaande opsomming, waarin reviews en ratings ontbreken.

Mintel_Wordofmouth

Bloggers kunnen weliswaar veel buzz creëren rondom een product, maar dat zegt nog niks over verkopen, concludeert eMarketer. Chris Haack van Mintel vindt het 'interessant te zien dat hoeveel tijd we inmiddels ook online spenderen, we nog steeds de voorkeur geven aan een persoonlijke aanbeveling van iemand die we kennen en vertrouwen.'

De belangrijkste drijver achter de aanbevelingen is prijs, gevolg door kwaliteit en gemak:

Mintel_recommendations