Twinkle | Digital Commerce

Journalist wordt webwinkelier - deel 5

2017-05-27
  • 3:51

Bart Nagel, al enkele jaren als freelance journalist aan Twinkle verbonden, springt in het diepe. Hij wordt webwinkelier. Hij gaat online leren tassen -verkopen vanuit zijn boerenhuis op het Canadese platteland. Zijn markt wordt Noord-Amerika. Voor Twinkle doet hij verslag van zijn vorderingen. In deze vijfde aflevering heeft Bart zijn productfoto's eindelijk binnen, maar mist hij toch nog iets...

Tekst: Bart Nagel

Er komt eindelijk schot in de zaak. Ik zit net door een cd met fotomateriaal te klikken. Ad heeft me het eerste beeld-materiaal gestuurd van zijn nieuwe collectie en ik zit vergenoegd te kijken naar de tassen die hij ontworpen heeft. De nieuwe stijl is weliswaar niet het ruwe, authentieke leer dat me ertoe zette bij hem aan te kloppen, maar het is absoluut prachtig materiaal. Bovendien zijn aardig wat tassen gedistingeerd uitgevoerd en verschillende tassen hebben toch hier en daar die ruwere kantjes die ik wel vind passen bij zo'n eerlijk en ambachtelijk product als een leren tas. Wat ik bedoel te zeggen, is dat ik vind dat ik als verkoper achter het product moet staan. En ik moet zeggen dat ik mezelf niet alleen maar vreselijk gelikte damestasjes zie verkopen. Ik houd van authentiek, soms wat op het klassieke af. Ik houd van handwerk, vakmanschap en wil eigenlijk bij het zien van een tas de geur van leer onder mijn neusvleugels voelen.

Assortiment kritisch bepalen
De cd toont me 23 modellen in totaal. Dit is voorlopig mijn volledige assortiment. Ik was via groothandelsmarktplaats Alibaba.com op zoek gegaan naar meer mogelijke leveranciers van leren tassen, maar volstrekt zonder succes. Van het vijftal verzoeken dat ik had uitstaan, heb ik welgeteld één antwoord ontvangen en de beste man bleek leren tassen in te schepen uit China. Dat was nu precies wat ik probeerde te vermijden! Want dat is een volledig ander marktsegment dan ik wil benaderen met de Adrian Klis Fine Leathers-tassenlijn. Dat zou wellicht iets zijn voor een site als Discount-bags.com ofzo. Alles wat ik in mijn webwinkel aanreik, moet vakwerk zijn, vind ik.

Schot in de zaak
Ik schreef Ad over mijn overweging andere leveranciers te zoeken omdat ik graag wat voortgang wilde maken met de site. En ik vroeg hem of hij wellicht nog interessante partijen wist in Noord-Amerika die complementair zouden zijn aan zijn tassen. Zijn antwoord bleef wijselijk uit. Maar prompt liet hij weten dat de cd op de post was gegaan, en ik kreeg het gevoel dat er schot in de zaak kwam. En dat voelt uitstekend!

Probeer-account aanmaken
Nu het ijzer heet is ben ik direct naar Mijnwinkel.nl gegaan. Ik maak een probeer-account aan om daar vast te spelen met producten en omschrijvingen. Ik klik op lay-out en er wordt me verteld dat ik deze functie kan gebruiken zodra de productlijsten zijn ingevoerd. 'Geen probleem', denk ik dan, en ik klik naar de productlijsten. Die moet ik uploaden uit een Excelbestand of CSV-file. Hmm... ik zal eens op die cd kijken. Niets te vinden, alleen maar foto's. Aaaaargh! Meteen een mail getikt naar Ad met het verzoek prijzen en omschrijvingen te sturen. Ik neem maar aan dat hij ze in het Engels heeft, want als betrekkelijke leek kan ik nog weinig zinnigs uiten over leren tassen, behalve de kwalificaties mooi/niet mooi. Even afwachten weer.

Talloze teksten nodig
Het missen van die info schudt me wel even wakker. Ik moet een lijst maken van van alle info die ik nodig heb. Want bij prijzen en omschrijvingen blijft het niet. Terugbladerend in mijn mailwisselingen met Durk Jan, tref ik een screenshot van mogelijke site-ontwerpen. Ik heb echt talloze teksten nodig. Voor de homepage, inleidingen, bestelprocedure omschrijven, about us, contact us, privacy statement. Brrr... daar verheug ik me dus niet op. Het is even geleden dat ik een nieuwe website heb opgezet, maar het gros van dit soort teksten is het strafwerk van de eigenaar van de website. En tegelijkertijd mag dat op de bezoeker nooit zo overkomen. Ik ga me er de komende weken aan zetten.

Concurrentie
Mijn oog valt ook nog op een ander bericht dat eerder dit jaar in Twinkle verscheen over het mislukte Europese avon--tuur van Ebags.com. Mede-oprichter Peter Cobb laat zich in een interview uit over de reden van de sluiting van de Europese vestiging in Engeland: 'Om bezoek te trekken zul je moeten investeren in vindbaarheid. Nou is het niet erg als 15 tot 20 procent van je marketing- en salesuitgaven naar zoekwoorden gaat, maar als het 80 procent wordt, is het toch lastig te rechtvaardigen in deze moeilijke tijden.' Nu gaat Ebags zich weer geheel toeleggen op zijn Amerikaanse webwinkel, waarin 42.000 producten van 550 merken worden aangeboden. Ik lees het nog eens hardop na: TWEE-EN-VEERTIG-DUIZEND. Pfoe. Dat is dus een concurrent. Ik zal hem krijgen met mijn 23 tassen!

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 05-2009

NB: In deel 1deel 2, deel 3 en deel 4 leest u over Bart's eerder ervaringen als webwinkelier.