Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: 'Ondermode heeft goede marges'

2017-05-27
  • 3:32

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Scarabella springt met de verkoop van buikdanskleding in op een groeiende trend. Directondergoed.nl biedt drukke mensen de kans om vanuit de luie stoel ondermode te bestellen en Oomssport.nl mikt op schaatsminnend Nederland.

Tekst:  Nardo Kuitert 

In 2006 heeft Renske Wagter haar eigen dansschool opgericht, 'Oriëntaals Dansen'. 'Omdat ik steeds verder in de buikdanswereld kwam, wilde ik me gaan oriënteren op de markt van buikdanskleding. Dit is een heel specifieke markt, want de doelgroep is klein en er is relatief weinig vraag naar.'

Belletjes en pailletten
Wagter begon met de verkoop van buikdanskleding in lessen en workshops en startte vervolgens haar eigen webwinkel. 'Al gauw kon ik de vraag niet bijbenen met de voorraad die ik had. Daarom wilde ik het grootser aanpakken en mijn eigen label beginnen: 'Scarabella buikdanskleding'. Dit bleek niet zo eenvoudig te zijn, want er komt veel handwerk aan buikdanskleding te pas; het is vaak rijkelijk bewerkt met haakwerk en afgezet met vele munten, belletjes en pailletten. Je kunt buikdanskleding wel in landen als India laten maken, maar ik wilde wel de garantie kunnen bieden dat de kleding van goede kwaliteit is, fair trade en dus vrij van kinderarbeid. Na intensief speurwerk, veel geduld en contact met vele leveranciers in India, Pakistan en Egypte kwam ik terecht bij een handelaar in China.'

Flinke taalbarrière
Nu wordt er nog wel eens gewaarschuwd voor Chinese aanbieders die een aanbetaling vragen en veel beloven, maar niets meer van zich laten horen wanneer ze de aanbetaling hebben ontvangen. 'Om die reden, en omdat je toch met een flinke taalbarrière te maken hebt, besloot ik om een Nederlands importbedrijf in te schakelen, met een kantoor in Guangzhou, dat rechtstreeks contact kon opnemen met de aanbieder in China. Het kantoor was eerst wat huiverig om met mij in zee te gaan, omdat er nogal wat valkuilen aanwezig zijn. Het importbedrijf heeft onderzoek gedaan naar het bestaan van het betreffende naaiatelier, controles uitgeoefend op het gebied van werkomstandigheden en kinderarbeid, en alles op contract laten zetten. Uiteindelijk is het gelukt en de eerste kledingverscheping van Scarabella naar Nederland is een feit.'

De formule van een eigen dansschool, een eigen buikdanskledinglabel, webwinkel en groothandel lijkt te werken en inmiddels wint Scarabella terrein. Buikdansen is een groeiende trend, ook buiten Europa. Ondanks het risico dat Wagter als ondernemer heeft genomen om een eigen buikdanskledinglabel te beginnen, lijkt het een succes te worden.


Studenten lopen stage in eigen webwinkel
Als studieproject in het derde jaar aan de Hogeschool van Amsterdam konden Sebastiaan de Wit, Willem Naber en Coen Walstra een onderneming opzetten. Nu lopen de studenten fulltime stage in hun eigen bedrijf, Directondergoed.nl, een webwinkel in ondermode. 'Het product leent zich bij uitstek voor een webwinkel. Het kan in een gewone winkel niet worden gepast, iedereen weet zijn of haar maat en het pakje past door de brievenbus. Ondermode heeft bovendien goede marges', zegt De Wit. Vooral voor mensen die een druk leven leiden is het ideaal om vanuit de luie stoel via de laptop een paar onderbroeken, sokken of panty's te kopen. 'Wil je in je ondergoed ondermode kopen, ga dan naar Directondergoed.nl', is een van de slogans die het bedrijf gebruikt om klanten voor zich te winnen. Bestellingen worden via TNT gratis bezorgd, vaak de volgende dag nog. Orders komen desnoods in meerdere pakjes, zodat ze gegarandeerd door de brievenbus passen. In de toekomst willen de drie jonge ondernemers hun assortiment uitbreiden met andere merken en nieuwe artikelen zoals zwemkledij, bh's en ondermode voor kinderen.


Oomssport.nl voor schaatsliefhebbers
Selmar Pigge las het artikel 'Schaatsen verkopen: succes als het vriest' van Durk Jan de Bruijn in de februari-editie van Twinkle en moest wel reageren. 'Er zijn wel degelijk gespecialiseerde webwinkels voor schaatsen. Bijvoorbeeld de onze!', schreef hij aan de redactie. Ooms Sport verkoopt al jaren schaatsen, rolschaatsen en skeelers vanuit zijn winkels in schaatscentrum de Uithof (Den Haag) en de ijsbaan in het Silverdome sportcomplex (Zoetermeer). Sinds november 2007 wordt schaatsminnend Nederland ook via een serieus aangepakte webwinkel bediend. 'We steken door onze informatievoorziening en service ver boven de concurrentie uit. De foto's en teksten op de site zijn door ons zelf gemaakt.' Sportliefhebbers weten Oomssport.nl goed te vinden. Op de laatste dag van de vorstperiode klokte de website 10.000 bezoekers. Veel webbezoekers komen uiteindelijk toch naar een van de winkels. 'Goedkopere schaatsen kun je wel via het web verkopen, maar de duurdere modellen zijn maatwerk en worden individueel aangepast.'


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 04-2009