Twinkle | Digital Commerce

Bol.com: minder marge bij meer winst

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 0:58

Bol.com_2008_margeBol.com heeft 2008 afgesloten met een nettowinst van 10,5 miljoen euro, een stijging van 28 procent ten opzichte van 2007. De procentuele winstmarge van de online-mediawinkel liep wel terug.

Dat schrijft zakenblad FEM Business op basis van de jaarcijfers van Bol.com, die zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel.

Winstmarge
De omzet over het afgelopen jaar valt met 225,3 miljoen euro iets hoger uit dan Bol.com begin januari zelf openbaarde. De omzetplus van 31 procent ligt hoger dan de winststijging van 28 procent. De winstmarge liep dan ook terug: van 4,7 procent in 2007 naar 4,6 procent in 2008.

Amazon.com
In 2003 zei Bol.com-directeur Daniel Ropers de nettowinstmarge in vijf jaar tijd naar de 5 procent te willen tillen. Hoewel hij daarin niet is geslaagd, ligt de marge beduidend hoger dan bijvoorbeeld bij de Amerikaanse webwinkelreus Amazon.com, dat over vorig jaar een winstmarge van 3,4 procent noteerde volgens FEM Business.

Dubbelcijferige omzetgroei
De omzet van Bol.com, dat afgelopen voorjaar werd overgenomen door Cyrte Investments, groeide in 2008 harder dan de Nederlandse e-commerce markt in zijn geheel. Voor 2009 mikt Ropers op dubbelcijferige omzetgroei in alle categorieën, zo zei hij tegen Twinkle.