Twinkle | Digital Commerce

Onderzoek naar drijfveren Belgische webwinkeliers

2017-08-04
  • 0:59

De Belgische systeemontwikkelaar Tales voerde recent een onderzoek uit naar de e-commerce markt bij onze zuiderburen, dat een interessant inkijkje biedt in de prioriteiten,  investeringen en verwachtingen van Belgische webwinkeliers.

Dat de Belgische webwinkelbranche zich nog in een ontwikkelingsfase bevindt, moge blijken uit de vele buitenlandse winnaars bij de BeCommerce Awards, die deze week werden uitgereikt. Met zijn Belgische dochtersites wist het Nederlandse Coolblue de prestigieuze Prix de Public in de wacht te slepen.

Tales onderzocht samen met Unizo, KMO-IT en Inside Digital Media onder meer welke voordelen 123 geënquêteerde Belgische webwinkeliers denken te hebben bij hun webshop. Daaruit komt naar voren dat het bereiken van nieuwe klanten het belangrijkst wordt gevonden, gevolgd door het behalen van een hogere omzet en het verbeteren van de naamsbekendheid.

Verder blijkt uit het rapport dat bijna de helft van alle webwinkeliers met een jaarlijkse online-omzet van 50.000 tot 250.000 euro minder dan 7.500 euro heeft geïnvesteerd in zijn webwinkel. Ook van webwinkeliers die jaarlijks meer dan een miljoen omzetten online, zegt nog bijna 10 procent die investering niet hebben te hoeven doen.

Het complete 'Marktonderzoek e-commerce' van Tales vindt u hier.