Twinkle | Digital Commerce

Life: Ellen Snijder

2017-05-27
  • 2:06

'ONLINE VOOR MODE SHOPPEN NU VOOR IEDEREEN LEUK'

Dat Ellen Snijder (23) bijna twee jaar geleden haar afstudeer-scriptie schreef over de toegevoegde waarde van social shopping bij de aankoop van kleding, is niet gek. Deze Amsterdamse is een echte modefreak en een vriendinnen-mens. Deze maand viert haar website Fashionchick.nl zijn eerste verjaardag.

Tekst: Mirjam Hulsebos

Frustratie
'Fashionchick.nl is ontstaan vanuit mijn frustratie dat het op internet zo lastig was om in het doolhof van webshops leuke kleding te vinden. Op onze site kun je gemakkelijk naar iets heel specifieks zoeken, bijvoorbeeld een A-lijnjurk. Daarnaast kun je je profiel aanmaken en zo met andere modefreaks in contact komen. Vooral dat sociale aspect zullen we de komende tijd nog veel verder ontwikkelen.'

Eerste aankoop
'Mijn allereerste online-aankoop kan ik me nog heel goed herinneren: bikini's bij Otto. Mijn zus en ik vonden het vroeger geweldig als de gidsen van Wehkamp en Otto weer op de deurmat vielen. Ook toen waren bikini's favoriet omdat het fijn is als je die thuis kunt passen. Bovendien kun je topje en broekje vaak in verschillende maten bestellen, en dat kan in een gewone winkel meestal niet.'

Selectiecriterium
'Voor kledingwinkels vind ik het heel belangrijk dat zij een kledingstuk goed tonen, bijvoorbeeld ook de achterkant. Bovendien moet je duidelijk kunnen zien hoe iets valt. Ik koop alleen bij winkels waar je op verschillende manieren kunt betalen. Het liefst betaal ik met iDeal, vooral vanwege het gemak. Soms met PayPal, omdat zij garanderen dat je je geld terugkrijgt als je onverhoopt je aankoop niet thuisgestuurd krijgt. Verder vind ik het belangrijk dat een site duidelijk bij ieder product vermeldt hoe hoog de verzendkosten zijn, wat de garantie is en of je kunt ruilen.'

Opvallend
'De opkomst van kleine webwinkels vind ik opvallend. De consument heeft minder huivering om bij kleine winkels te bestellen en kleine winkels slagen er mede daardoor steeds beter in om grote of exclusieve merken aan te bieden. Als je kijkt naar modewebshops ontstaat steeds meer het beeld van een gewone winkelstraat, met naast een winkel van een grote keten een klein boetiekje met exclusieve merken. Het wordt daardoor steeds leuker om online voor mode te shoppen. Daarmee wordt de doelgroep ook steeds breder. In het verleden waren vooral grote maten erg populair omdat dikkere mensen niet graag een kledingwinkel binnen stappen, maar nu is het voor iedereen leuk.'

Persoonlijke noot
'Ik ben een echt vriendinnenmens. Mijn agenda kan niet vol genoeg staan met afspraken met vriendinnen om te gaan shoppen, stappen of eten.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 03-2009.