Twinkle | Digital Commerce

Journalist wordt webwinkelier - deel 3

2017-05-27
  • 4:06

Bart Nagel, al enkele jaren als freelance journalist aan Twinkle verbonden, springt in het diepe. Hij wordt webwinkelier. Hij gaat online leren tassen verkopen vanuit zijn boerenhuis op het Canadese platteland. Zijn markt wordt Noord-Amerika. In Twinkle doet hij zowel in het blad als op de website verslag van zijn vorderingen. In deze derde aflevering beseft Bart dat het nog geen tijd is voor actie. De voorbereidingen zijn nog niet voltooid.

Tekst: Bart Nagel 

Schreef ik in de vorige aflevering nog dat ik mijn twee domeinnamen gevonden had (www.distressed-leather-bags.com en www.bartsbags.com, op aanraden van iemand die mijn blog gelezen had), nu heb ik toch weer twijfels. Uit marketingoogpunt kan ik niets anders zeggen dan 'in de roos', want inderdaad, keywors in de url zijn noodzakelijk. Maar toch, hoe ga ik me straks in Googles top tien nestelen tussen de keywordkunstenaars in de tassenbranche? Enfin, dat is nu even van later zorg.

Achterhaalde niche
www.distressed-leather-bags.com en www.bartsbags.com zouden niet de enige url's worden die ik bemachtigde. Sterker nog, ik moest voor mijn gevoel opnieuw beginnen. De niche die ik wilde pakken binnen de leren tassen, door me te richten op distressed leather tassen, staat op losse schroeven. Distressed leather is dat natuurlijk ogende donkerbruine leer in allerlei tinten. Een deel van het tassenassortiment van Adrian Klis Fine Leathers uit Alberta in Canada, is vervaardigd uit dat leer en dat heeft me steeds het meest aangesproken. Maar wat is er aan de hand? Ik zit al een tijdje te wachten op de catalogus van de leverancier en dropshipper. Maar dat duurt en duurt maar. De reden: Ad is bezig met een vernieuwd assortiment. Met nieuwe soorten leer en bijpassende tassen.

De door mij gekozen niche in zijn assortiment verschuift naar de achter-grond en zal nog maar mondjesmaat geproduceerd worden. Toen ik Ad hierover aan de telefoon had, zei hij dat hij steeds meer toekomst ziet in modernere tassen met wat eigentijdsere kleuren. De distressed leren tassen zijn die van het oude westen. Prachtig leer, prachtig vakwerk, maar niet eigentijds. Ik vind ze tijdloos en rustiek, maar dat doet er niet toe. Het gaat een andere kant op, en ik moet mee.

Tijd voor actie?
Nou ja, moet... ik wil mee. Ik wil graag klein beginnen met een product en producent waar ik vertrouwen in heb. Plus: het zijn handgemaakte tassen die zich onderscheiden in naam en voorkomen van de gangbare topmerken. Maar deze insteek kost wel meer tijd dan ik vooraf in gedachten had. Tijd die ik graag had willen steken in het daadwerkelijk opzetten en inrichten van een webwinkel. Ik ben voor mijn gevoel klaar met de conceptfase en wil gewoon aan de gang. Spelen met posities van producten en webfuncties en het uitproberen van foto's en teksten om te kijken hoe je bezoekers kunt verleiden iets in dat winkelmandje te stoppen. Het zijn die aspecten die me in webwinkels altijd enorm gefascineerd hebben en waar ik al jaren met veel plezier over schrijf. Met een product als leren tassen moet je dit spel tot in de puntjes beheersen, lijkt me. Doe je ook maar iets niet goed, zaai je ergens twijfel, of neem je ergens enige twijfel niet weg, dan heb je geen schijn van kans dat iemand een product van pak hem beet 150 euro in je winkelmandje stopt. Het is nu eenmaal geen boek of cd'tje.

Nieuwe domeinnaam
Het mag dan voelen als tijd voor actie, de realiteit echter, is er een van voortgezette voorbereiding. Opnieuw kijken naar domeinnamen. En inspiratie zoeken in webshops met vergelijkbaar assortiment. Durk Jan de Bruin stuurde me deze week nog een leuke: www.ikzoekeentas.nl. Prachtige site! Strak, uitnodigend en stylistisch. Precies passend bij een modieus item als een leren tas. Plus: heel prettige domeinnaam. Sticky! Eentje die blijft 'plakken' in een hersenpan. Met de plots ontstane behoefte aan nog een domeinnaam in het achterhoofd, ben ik meteen weer beschikbare url's aan het checken. Helaas was Iwantabag.com bezet. Maar na even proberen geeft Lookingforabag.com groen licht. Verbaasd, maar dolenthousiast rond ik de bestelling af. Dit bekt beter en voelt ook veel beter dan het weloverwogen distressed-leather-bags.com. De marketingkreten rollen al door mijn hoofd. Zie de titel al staan: 'Looking for a bag? You came to the right place!'. Koopt u maar!

Veel foto's
Geïnspireerd zocht ik naar meer webwinkels in leren tassen. Ik vond Lederonline.nl in Googles top tien. Geen lekkere url, en ook niet echt een site waar ik als koper geïnspireerd zou worden een dure tas te kopen. Maar de site staat wel in Googles top tien op de trefwoorden 'leren tas' en de site maakt uitstekend duidelijk wat er nodig is om zulke luxe producten aan de man te brengen. Foto's! Veel foto's. Foto's van voor en achter, van binnen en van details. Stuk voor stuk uit te vergroten tot pak 'm beet 500 x 800 pixels. Nu maar hopen dat Ads beloofde catalogus-cd dit soort beelden bevat. Want dat ik ze nodig heb, dat staat buiten kijf!

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 03-2009

NB: In deel 1 en deel 2 leest u Bart's eerder ervaringen als webwinkelier.Bart schrijft ook over zijn ervaringen op het blog van Twinkle:

Lerentassies.com: domein te pakken!
Lerentassies.com: toch niet distressed