Twinkle | Digital Commerce

Life: Marijn de Wit van Bol.com

2017-05-27
  • 2:03

'WE MOETEN KLANTEN NOG MEER INSPIRATIE BIEDEN'

Marijn de Wit (35) is als financieel directeur op 1 januari begonnen bij Bol.com. Zijn ambitie? De financiële organisatie verder professionaliseren en een sparringpartner worden van de business. 'We moeten beter inspelen op klanten die niet precies weten wat ze zoeken.'

Betekenis van internet
'Ik zat voor mijn gevoel middenin de opkomst van internet. Mijn eerste baan was bij McKinsey. Die had midden jaren negentig een wereldwijde database ontwikkeld, waarmee opgebouwde kennis van alle mogelijke industrieën, waar dan ook ter wereld, voor ons als consultants intern toegankelijk werd. Dat was revolutionair en had een enorme impact op hoe we als bedrijf samenwerkten en informatie uitwisselden. Je ziet dat nu overal. De manier waarop we communiceren is over alle linies heen veranderd. Ik scan nu bijvoorbeeld iedere ochtend online de Financial Times en The New York Times en ben continu bereikbaar; dat zou vijftien jaar geleden ondenkbaar zijn geweest.'

Webwinkelen
'Het gemak en de efficiency van web-winkelen zijn ongeëvenaard. De sector mag nog wel meer doen voor klanten die niet precies weten wat ze zoeken en die geïnspireerd willen worden. Bijvoorbeeld door beter om te gaan met recensies van andere klanten. In ons geval zouden er bijvoorbeeld aanbevelingslijstjes moeten komen van andere boeken, muziek, films of documentaires.'

Betalen
'Ik gebruik alle betaalmethodes wel: creditcard, iDeal, PayPal, acceptgiro. Wij Hollanders zijn toch van boter bij de vis, dus ik vind dat je de klant ook de mogelijkheid moet geven om per acceptgiro te betalen als hij het product heeft ontvangen. Vaak heeft de consument dan bovendien het voordeel van een nog sneller checkout-proces. Als klant beoordeel ik webwinkels overigens ook altijd op de betaalmethoden die ze aanbieden. Als dat me te obscuur is, dan koop ik daar niet.'

Opvallend
'De meest opvallende ontwikkeling vind ik het steeds bredere gebruik van internet als shoppingkanaal. Het aantal mensen voor wie dat niet langer een incidentele, maar reguliere manier van winkelen is, blijft maar groeien.'

Place to be
'Twee uitersten: New York, dat altijd bruist en waar je ondanks een paar uur slaap per nacht toch uitgerust van terugkomt. En een klein olijfboerderijtje in Italië waarvan ik niet ga zeggen waar het precies is. Het is daar zo stil en rustig. Daarnaast ben ik ook erg graag gewoon thuis, lekker eten met mijn vrouw en een paar vrienden over de vloer.'

Persoonlijke noot
'Ik ben blij dat we straks weer met ons bootje door de Amsterdamse grachten kunnen varen.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 02-2009